Europas venstrefløj kræver gældskonference

Statsgælden er vokset massivt i mange europæiske lande og bliver årsag til nedskæringer, og privatiseringer. Det får Gregor Gysi, formand i sammenslutningen Europæisk Venstre, til at foreslå en gældskonference.

Mikael Hertoft, Rød+Grøn

En af årsagerne bag den voksende gæld er, at staterne har reddet bankerne i finanskrisen og overtaget deres gæld. Værst står det til i Grækenland. Her er en del af statens lån også blevet brugt til at finansiere våben, især i Tyskland, og den meget dyre og korruptionsbefængte olympiade i Athen. Det græske finansministerium meddelte i februar, at landets gæld nu er på 226,36 milliarder euro. Gælden er dermed vokset med 2,65 milliarder euro i sidste kvartal af 2016. Samtidig er Grækenland blevet tvunget til at privatisere sine lufthavne og Piræus Havn, og regeringen er blevet pålagt at skære ned på offentlig velfærd, uddannelser og pensioner.

Rollerne er byttet

Venstrefløjen i Europa diskuterer flittigt, hvad man kan gøre ved den voksende gældsbyrde. Gregor Gysi, formand for Europæisk Venstre, har foreslået en konference, hvor gælden kan blive genforhandlet.

Gysi tager udgangspunkt i den store gældskonference for (Vest)Tyskland, som fandt sted i 1953. Her blev Tysklands gæld halveret, tilbagebetalingstiden blev sat op og det blev vedtaget, at Tyskland ikke skulle betale mere end tre procent af sine eksportindtægter. Gældslettelsen blev en væsentlig faktor i det tyske økonomiske boom. Samtidig er det moralsk vigtigt, fordi Tyskland i dag er en af Grækenlands største kreditorer. I 1953 var Grækenland i øvrigt med til at eftergive Tyskland gælden.

Gæld – et neoliberalt våben

Gælden var også et stort spørgsmål ved marts måneds Plan B-konference i Rom. Her drøftede venstrefløjen alternativer til EU’s neoliberale politik i anledning af 60-året for dannelsen af EU.

Forsamlingen besluttede følgende:

“Spørgsmålet om offentlig gæld skal adresseres på europæisk niveau med fuld anerkendelse af, at folk og stater har ret til at foretage en revision af gælden, inden de betaler den, og at nægte at betale gæld, som er illegitim, ulovlig, tvivlsom og ikke bæredygtig. Vi vil arbejde for en europæisk konference om gæld med det formål at befri de europæiske folk fra ubetalelig gæld, som nu tjener som et redskab til at påtvinge dem neoliberal, udemokratisk nedskæringspolitik.”

Både Europæisk Venstre og Plan B-forummet har planer om nye konferencer. Europæisk Venstre holder sin næste konference i november i Marseille, mens næste Plan B-konference foregår i Lissabon til oktober.