PSO-aftalen er asocial og klimaskadelig

Alle partier undtagen Enhedslisten og Alternativet har indgået en aftale om at afskaffe den grønne PSO-bidrag. I stedet skal bl.a. en forøgelse af bundskatten finansiere den grønne omstilling. Asocialt og klimafjendtligt, lyder det fra Enhedslistens finansordfører Pelle Dragsted.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Med aftalen om at nedlægge PSO-ordningen slipper erhvervslivet reelt for at bidrage økonomisk til den grønne omstilling af Danmarks elproduktion. I stedet sendes regningen til hr. og fru Danmark, og særligt dem med de laveste indkomster skal holde for. Det sker ved, at bundskatten hæves med 0,09 procentpoint. Desuden reduceres den grønne check.

Pelle Dragsted finder aftalen uskøn og undrer sig over, at partier som Socialdemokraterne, SF og Dansk Folkeparti lægger stemmer til.

– Regeringens beregninger på, hvad aftalen betyder for forskellige familietyper, er vildledende. De indregner en række stærkt tvivlsomme, indirekte dynamiske effekter, forklarer Pelle Dragsted og nævner, at bl.a. dagpengemodtagere vil tabe penge på aftalen.

– Det siger jo sig selv, at det ikke er gratis at give erhvervslivet milliardrabatter, som man reelt gør med aftalen. Nogen kommer til at betale. Det kan nok så megen talmagi ikke dække over.

Kystnære vindmøller reddet

Omlægningen fra PSO til øget skat vil også betyde markant mere klimaskadelig CO2-udledning, mener Pelle Dragsted.

– Det er bestemt ikke den vej, vi skal i en tid, hvor vi ser store temperaturstigninger. Det forstår jeg faktisk ikke, at de grønne partier vil acceptere. Der var mange andre og bedre muligheder for at justere PSO’en, så den levede op til EU’s krav, påpeger han.Enhedslisten har ikke kunnet blokere for omlægningen, da PSO-afgiften ikke er en del af energiforliget. Men partiet har sat foden klart ned i forhold til de dele af aftalen, der griber ind i energiaftalen.

– Til et møde med finansministeren gjorde jeg det igen helt klart, at Enhedslisten ikke ville acceptere, at de kystnære vindmøller blev skrottet, eller at energiaftalen på andre måder blev forringet. I så fald ville vi som forligsparti blokere for aftalen, fortæller Pelle Dragsted.

På grund af presset fra flere af forligspartierne, heriblandt Enhedslisten, måtte regeringen således opgive deres planer om at droppe vindmøllerne.

– Energiforliget består derfor på trods af PSO-aftalen – og vi vil kæmpe videre i forligskredsen for at genskabe Danmarks grønne førerposition, garanterer Pelle Dragsted.