Tyrkiet: Et kup efter kuppet

Erdogan bruger undtagelsestilstanden efter kupforsøget til at lave et omfattende kup af demokratiet i Tyrkiet. Folkevalgte og journalister fængsles, mens medier, kvinde- og menneskerettighedsorganisationer lukkes på stribe. Enhedslisten og Vänsterpartiet har været på hastebesøg i det konfliktfyldte land.

Anne Rehder, international rådgiver, og Nikolaj Villumsen, udenrigsordfører

Rådhuset i Diyarbakir, den største by i de kurdiske områder, er omringet af politi og pansrede polititanks. Borgmestrene er blevet tvangsfjernet, og stemningen i byen er anspændt. Da vi kører gennem byen møder vi checkpoint efter checkpoint, og i den gamle bydel er hele områder afspærret af politiet.

Udenrigsordførerne fra Enhedslisten og Vänsterpartiet er taget på hastebesøg i de kurdiske områder for at mødes med parlamentarikere og lokalpolitikere, menneskerettighedsadvokater og kvindeorganisationer. I ly af forårets kupforsøg har Erdogan skærpet den systematiske forfølgelse af alle, der ikke blindt bekender sig til hans autoritære styre. De folk, vi møder, fortæller, at de kan blive anholdt når som helst. Forsamlings- og ytringsfriheden er voldsomt indskrænket, og fængslinger, tortur, tåregas og tæsk er blevet hverdag.

På tærsklen af borgerkrig

I de kurdiske områder er i alt 49 borgmestre blevet tvangsfjernet, og 32 sidder fortsat fængslet. Mere end 3,3 mio. mennesker har mistet deres folkevalgte lokalpolitikere. I stedet har Erdogan indsat administratorer, der med en dekretlov i hånden råder over kommunen, kan fyre folk og forbyde organisationer. Tre tvangsfjernede borgmestre fortæller, at deres rådhuse er blevet stormet og rådhusskilte skrevet på tyrkisk, kurdisk, armensk og assyrisk erstattet med tyrkiske flag og politiafspærringer. Samtidig er medier, ligestillingsinitiativer, teatre og sportshaller blevet lukket.

De fleste tvangsfjernede borgmestre er fra det venstreorienterede og pro-kurdiske parti DBP, som er søsterparti til det landsdækkende parti HDP, hvis parlamentarikere anholdes på stribe i disse uger. Partiernes feministiske og multikulturelle tilgang er en torn i øjet på Erdogans reaktionære, religiøse styre. Den største kvindeorganisation i området, der forbydes og stormes dagen efter vores besøg, fortæller os om, hvordan sikkerhedsstyrker systematisk angriber kvinder.

Erdogans voldskampagne har til hensigt at terrorstemple og underminere al opposition i landet. Det får en borgerkrig til at rykke skræmmende tæt på.