Velfærden skal være valgets hovedtema

Hallen var ladet med social indignation, og der var lys i blikket hos de 3.500 sygeplejersker, kloakarbejdere, Sosu’er, blikkenslagere og HK’ere, som i starten af oktober mødtes i Odense for at diskutere velfærdens tilstand. Nu gælder det om at gøre velfærden til hovedtema i kommunal- og regionsvalget.

Jakob Nerup, arbejdsmarkedspolitisk rådgiver

Tillidsrepræsentanter fra alle fag og alle egne af landet fortalte den samme historie: Velfærden er presset ud over kanten for både borgere og ansatte.

Men tillidsrepræsentanterne var ikke samlet 3. oktober for at dele lidelseshistorier. Tværtimod havde de sat hinanden stævne for at sige: Nok er nok. Nu skal der gøres noget. Vi vil ikke længere passivt finde os i flere besparelser, der bruges på skattelettelser til de rige. Kommunal- og regionsvalget den 21. november skal handle om bedre velfærd.

Hvad kommer der så til at ske? Det er besluttet at gøre 7. november til “Velfærdens dag”. Op til denne dag bliver der samlet underskrifter, diskuteret velfærdskrav på arbejdspladserne og iværksat kommunale initiativer, som også inkluderer de syge, kontanthjælpsramte og de unge. Det hele skal kulminere med velfærdsdemonstrationer i de største byer.

En succes kommer ikke af sig selv

Selv den bedste tillidsrepræsentant kan ikke ene kvinde stoppe nedskæringerne på velfærden eller forandre den politiske udvikling i Danmark. Det kræver, at kollegerne, naboerne og familien mobiliseres til fælles handlinger. For desværre er det et politisk faktum, at politikerne ikke lytter eller ændrer politisk retning, førend presset er stort nok.

Tillidsrepræsentanter, aktivister og lokale fagforeninger er nøglen til, at velfærdskampen kommer i så store omdrejninger, at politikerne kommer til at stå på en brændende platform. Det er fantastisk, hvis vi kan lykkes i en kommune med at mobilisere kolleger og borgere. Men heller ikke en kommune kan alene vinde over Christiansborg.

Derfor må vi handle på samme tid, med så stor synlighed i fællesskab, at det har effekt. Her er der brug for, at de store fagforbund har modet og den politiske vilje til at tage ansvaret for at arrangere store demonstrationer i byerne den 7. november, så velfærden bliver politikernes vigtigste tema.

Sidste år fik mobiliseringerne fjernet omprioriteringsbidraget. I oktober har protesterne presset regeringen til at afskaffe produktivitetskravet på sygehusene. Nu er det tid til at sætte endnu større mål.