Byrødder besøgte kammerater i Tyrkiet

I slutningen af maj rejste en delegation fra Enhedslisten til Diyarbakir/Amed i det østlige Tyrkiet for at mødes med kammerater fra søsterpartiet HDP, samt med repræsentanter fra det kurdiske civilsamfund.

Asbjørn Bang

Med i Enhedslistens delegation var tre byrådsmedlemmer, Ninna Hedeager Olsen, Flemming Gundersen og Pelle Andersen Harrild, og udviklingsordfører Christian Juhl.

I Diyarbakir/Amed mødtes delegationen med repræsentanter fra HDP, det pro-demokratiske oppositionsparti, som især kæmper for en retfærdig behandling af Tyrkiets etniske og religiøse mindretal. Herudover bød rejsen på møder med advokater for politikere, som er blevet fængslet af de tyrkiske myndigheder, samt møder i fagforeningsregi og med menneskerettighedsforkæmpere og udøvende kunstnere. Alle dele af det kurdiske civilsamfund er nemlig under angreb fra Erdogan-regeringen, som fører en komplet uforsonlig linje i forhold til det kurdiske mindretal.

Fremtrædende parlamentarikere fra HDP, heriblandt formandskabet, sidder lige nu fængslet under anklager om støtte til PKK. Politikere fra HDP’s lokale gren, DBP, er ligeledes blevet fjernet fra deres valgte poster.

Tyrkiets demokratisk deroute

I 15. juni 2016 blev der gjort et kupforsøg mod Erdogans regering. Erdogan satte landet i undtagelsestilstand og brugte reglerne herom til at lede landet med dekreter. I opgøret med de påståede kupmagere afskedigede han mere end 100.000 offentligt ansatte og en række offentlige anklagere og dommere. Borgmestre blev erstattet af statskommissærer, selvom de ingen forbindelse havde til kupforsøget. Også fagforeninger, NGO’er og kurdiske kulturinstitutioner har fået Erdogans vrede at føle. Tyrkiet har altså på kort tid bevæget sig væk fra en positiv demokratisk udvikling, imod en rendyrket, diktatorisk slyngelstat.

I bydelen Sur, som delegationen besøgte, er ca. 24.000 mennesker tvangsforflyttet. Bydelen gjorde oprør mod styret, efter fredsforhandlingerne med PKK brød sammen i 2015. Mellem ruinerne af udbombede og nedrevne huse venter beboerne nu på at blive smidt ud. Der er lukket af for vand og elektricitet, og delegationen fik et bevægende indblik i den tilstand af total magtesløshed, Surs beboere befinder sig i.

Situationen i Tyrkiet er kort sagt meget alvorlig, og demokratiet er sat ud af spil. Ambitionen er nu at udbrede og sætte ekstra fokus på Kurdistan-solidaritetsarbejdet og at integrere det i Enhedslistens byrådsarbejde og lokalafdelingernes aktiviteter.