Det er svært at spå – især om valgdatoer

Lars Løkke venter og venter med at udskrive folketingsvalg. I skrivende stund ser det ud til, at der ikke kun skal være valg til EU-parlamentet søndag den 26. maj, men også til Folketinget.

Frederikke Hellemann, EU-kampagnemedarbejder

Der gik pludselig et sus gennem forsamlingen, da Lars Løkke holdt sin forhåbentlig allersidste tale ved åbningen af Folketinget i oktober sidste år. Her annoncerede han nemlig en valgdato:

– Der skal være valg… til Europa-Parlamentet – til afholdelse søndag den 26. maj 2019. Et vigtigt valg i en særlig tid. For Danmark. Og Europa. Datoen for folketingsvalget venter jeg så med.”

To valg, samme Enhedslisten

Det bliver første gang, Enhedslisten vil være at finde på stemmesedlen til EU-parlamentsvalget. Det vil også være tale om debut, hvis folketings- og EU-parlamentsvalget afholdes samme dag. Det er derfor svært at sige, præcis hvordan det vil forløbe. Et sikkert gæt er dog, at folketingsvalget kommer til at trække de største overskrifter.

Heldigvis er det de samme værdier og visioner, Enhedslisten vil fremføre i begge valgkampagner. Når I går på gaden, snakker med venner og kolleger eller deltager i debatten på de sociale medier, kan I derfor bruge de samme gode argumenter for at sætte kryds ved liste Ø.

Vi ønsker os nemlig ikke bare ét, men to klimavalg. Vi kæmper for, at Danmark skal være et grønt foregangsland. Og vi kæmper for, at Danmark og alle andre EU-lande får mulighed for at gå foran med de nødvendige grønne handlinger. Det skal vi til folketingsvalget – og det skal vi til EU-parlamentsvalget.

Hvad betyder det i praksis?

Under et dobbeltvalg vil der være brug for alle hænder. Der vil være brug for, at vi også rækker ud til de mange mennesker, som måske ikke kommer til afdelingsmøderne. Og til dem, som ikke er medlemmer, men som har hjertet på rette sted og en time eller to at give.

Der skal husstandsomdeles materialer, sættes plakater op, annonceres i lokalavisen, arrangeres gadeuddelinger og meget mere. På den måde er meget, som det plejer, når vi er i valgkamp – bare dobbelt så vildt og spændende!