Enhedslisten og skolevalget

Enhedslisten fik 7,0 pct. af stemmerne blandt udskolingseleverne. Valget blev holdt på en pæn del af landets grund- og efterskoler, men langt fra alle.

Af: Per Bregengaard, Blågård

7,0 pct er lidt i underkanten af tidens forholdsvis gode opinionstal sammenlignet med sidste folketingsvalg, og en tilbagegang i forhold til skolevalget i 2021, hvor vi fik 7,3 pct. Det er ikke så slemt som SF’s nedgang fra 7,9 pct til 5,6 pct. Altså langt mindre end halvdelen af tidens prangende opinionstal. Heller ikke Alternativet er et parti for den yngste del af ungdommen.

Alvorligt, at liberalisterne scorer

Topscoren ved skolevalget var Liberal Alliance med 30,1 pct. Konservative og Radikale havde gode resultater målt ud fra resultatet fra folketingsvalget og de aktuelle opinionsmålinger.

Socialdemokratiet fik 16 pct. ved skolevalget, men regnes i modsætning til venstrefløjen generelt mere som et ældreparti end et ungdomsparti. Socialdemokratiet mistede 6,5 procentpoint set i forhold til sidst.

Vi kan således godt tale om et højreskred blandt de yngste unge.

Er den yngste del af ungdommen så borgerlig eller kan resultatet affejes med Vanopslaghs vel iscenesatte børnelokkeri og forbigående liberalistisk populisme? DSU var med til at stimulere den med mærkesagen: skattefrihed for under 18-årige.

Der er imidlertid god grund at tage den forudgående undervisning og valget alvorligt. Det er i ungdommen, at manges politiske holdning dannes og stivner.

Størst i Odder

Enhedslisten er det største parti i Odder kommune med 25,8 pct af stemmerne. Det skyldes ene og alene, at Ø får 60,6 pct. på Eriksminde Efterskole. Langt over valgresultatet ligger også Nyborg med 22,45 pct. til Ø, men her er det en folkeskole, der sikrer det gode resultat. I Fåborg-Midtfyns kommune får vi 16,0 pct. hjulpet pænt på vej af nogle efterskoler.

Bemærkelsesværdige resultater fra ude i landet er også Guldborgsund med 11,6 pct. Stærke lokale kræfter må her have gjort sig bredt gældende. Men generelt set står det sløjt til, når vi bevæger os ud af Københavnsområdet og ser bort fra en håndfuld efterskoler. Den geografiske skævhed er markant.

Århus og Odense ligger begge på 9,9 pct. Ø-stemmer. Det overgås af Svendborg med 11,6 pct. men ellers bevæger vi os i omegnen af spærregrænsen på 2 pct. Mange steder er vi nede under den.

Københavns Vestegnen er en succes

Københavns vestegn ligner en markant succes. Er der gjort en særlig indsats her? Enhedslisten er topscore i Glostrup (27,8 pct.), Rødovre (25,6 pct.) og Ishøj (24,6 pct.). Den konservativt styrede kommune Høje Tåstrup giver 22 pct. Albertslund og Brøndby er heller ikke så ringe endda. Brøndby Strand Skole ligner de store succeser med 25 pct. Ø-stemmer.

De rigere kommuner nord for København ligner derimod til forveksling resultaterne i Jylland uden for Århus.

Selvom Enhedslisten ved kommunalvalget blev det største parti i Københavns Kommune, bliver vi med 18,7 pct. af stemmerne akkurat overgået af LA. På Al-Hilal Skolen får Ø 96,43 pct. af stemmerne og LA 3,57, og så er det slut. Topscoren blandt folkeskolerne er Nørrebro Park med 50,5 pct. af stemmerne til Ø. Også på en del andre er vi det største parti.