Europas yderste højre

Nikolaj Villumsen, udenrigsordfører

Lige nu ser vi en udvikling i Europa, hvor de socialdemokratiske partier kollapser. Det sker efter en finanskrise, hvor de har ført an i asociale reformer og velfærdsforringelser i tråd med EU’s økonomiske styring. Vælgernes skuffelse fører dels til en venstredrejning, som vi senest så med knap 20 procent af stemmerne til venstrefløjens Jean-Luc Melenchon i det franske præsidentvalg, men også til en højredrejning.

Nutidens højrefløj går ikke i skrårem og seler, men jakkesæt. Senest så vi Front Nationals Marine Le Pen få over 33 procent af stemmerne i det franske præsidentvalg. Mens hendes far var antisemitisk og økonomisk højreorienteret, har datteren bevidst ført en kampagne mod velfærdsforringelser og slået på behovet for at forsvare den sekulære franske republik mod islamismen. Det har ført til en massiv fremgang i tidligere socialdemokratiske og venstreorienterede højborge i Nordfrankrig, der lider under udflytning af arbejdspladser og massearbejdsløshed.

Ligeledes sker der i en række østeuropæiske lande en farlig autoritær udvikling. Ikke mindst i Ungarn og Polen, hvor konservative partier fjerner grundlæggende demokratiske rettigheder fra borgerne.