Farvel til blasfemiparagraffen

Enhedslisten samlede inden sommerferien et flertal i Folketinget for at afskaffe blasfemiparagraffen. Forslaget skabte en del debat – også internt i Enhedslisten.

Bruno Jerup, kirkeordfører

Historisk set har vi altid haft det på vores program, at vi gik ind for at afskaffe blasfemiparagraffen. Den giver særrettigheder i forhold til religion og trossamfund, der på den måde er særligt beskyttede imod at blive kritiseret og blive udsat for hån, kritik, kritiske spørgsmål og måske også karikaturtegninger. Vi går jo ind for adskillelse af kirke og stat, og afskaffelsen af den her paragraf er et led i det.

Vi har foreslået det tidligere, men nu så vi en mulighed for en god debat og en åbning i forhold til at få den afskaffet. En af de ting, der var med til at sætte det i gang, var den koranafbrænding for et par år siden, hvor en person stod til at blive straffet efter denne paragraf for først gang siden 1946. Vi synes selvfølgelig ikke, at folk skal brænde bøger, hvad enten det er bibler eller koraner, og lægge det på Facebook – det er tåbeligt, men det bør ikke være strafbart.

Lille paragraf til stor debat

Nogle gange laver vi lovforslag, der er meget komplicerede, men det her var verdens korteste lovforslag, det hed bare: “Paragraf 140 i straffeloven afskaffes”. Der er rigtig mange lande, der har sådan en paragraf, men kun få i Europa. I Rusland, Mellemøsten og Saudi-Arabien har man blasfemiparagraffer, der bruges til at forfølge og retsforfølge folk, der ikke tror på den rigtige udgave af en bestemt religion.

Hele diskussionen omkring paragraffen – også i Enhedslisten – er enormt værdiladet og følelsesladet, fordi man lægger forskellige ting i det. På den måde er det en stor sag, selv om det ikke er så mange, der bliver straffet efter paragraffen. Det er hele idéen om grænser for ytringsfriheden på det område.

Vi har stadig racismeparagraffen, så man må fortsat ikke svine mennesker til pga. deres religion. På den måde åbner afskaffelse af paragraffen ikke en ladeport til, at man går rundt og taler negativt om folk, der er troende.