FN grubler over atomtrussel

Nordkoreas atomprøvesprængninger har sat fornyet fokus på risikoen for atomkrig. Det var et emne, der fyldte meget på FN’s generalforsamling i september.

Eva Flyvholm, ordfører for forsvar, forskning og uddannelse

Til åbningen af FN’s generalforsamling i New York sad vi en delegation fra Folketinget og så Donald Trumps åbningstale. Her truede han Nordkorea med, at landet vil blive “totally destroyed”, hvis de ikke opgiver deres atomprøvesprængninger. Og selv om der blandt os herskede bred enighed om, at styret i Nordkorea er et frygteligt diktatur, og at atomprøvesprængningerne skal stoppes, så er der også en dyb bekymring for, at Trumps udmeldinger kan øge risikoen for atomkrig.

På den mere diplomatiske bane blev der på FN-generalforsamlingen rejst skarp kritik af Nordkoreas atomvåben. Der blev vedtaget sanktioner i Sikkerhedsrådet, hvor de store aktører, Kina, USA og Rusland, har en enig linje. Det er ikke mindst vigtigt, at Kina er med på den, da de er Nordkoreas vigtigste handelspartner. Sanktionerne handler bl.a. om forbud mod import og eksport af tekstiler og olie. Det er vigtigt at få lagt pres på Nordkorea for at få stoppet sprængningerne. Senest har vi i Danmark haft en skandalesag, hvor det danske forsvar har fået fremstillet materiel på fabrikker, hvor der arbejdede nordkoreanske tvangsarbejdere. Enhedslisten har rejst skarp kritik af det, og Nikolaj Villumsen har kaldt Forsvarsministeren i samråd om sagen.

Fred er underfinansieret

Endelig spiller FN en vigtig rolle i at arbejde for nedrustning i verden. På en af væggene i FN-bygningen hænger følgende citat af Ban Ki Moon (FN’s generalsekretær fra 2007-2016): “The world is overarmed and peace is underfunded” (“Verden er overbevæbnet, og fred er underfinansieret”). Det gælder også atomvåben, og i øjeblikket er mange lande ved at underskrive en konvention imod atomvåben – men ikke Danmark. Det er et stort problem, at Danmark ikke bakker op om den dagsorden. For en verden fri for atomvåben er vores mål, og den nuværende krise viser med al tydelighed, at det er der brug for.