Hvad er fascisme egentlig?

I de seneste år har en række stemmer udtrykt bekymring for, at fascismen kan være under opblomstring. Advarslerne kommer fra kulturpersoner og forskere såvel som foreningslivet og politikerne. Fra den yderste venstrefløj såvel som den yderste højrefløj.

Redaktionen

De vidt forskellige stemmer er ikke helt enige om, hvor truslen kommer fra. Nogle peger på populariteten af “stærke mænd” som Putin, Erdogan og Trump, der måske kan minde om Hitler eller Mussolini. Nogle peger på den måde, vi omtaler flygtninge, arbejdsløse eller mennesker med handikap på, der kan have lighedstræk med Det Tredje Riges udfald mod jøder og “ikke-leveværdige liv”. Andre peger på, at vores integrationspolitik i Danmark helt konkret ligner noget, vi så i netop Det Tredje Rige. Og så er der dem, der opfatter islamismen som en snigende fascistisk trussel.

I dette tema træder vi et skridt tilbage og forsøger at få hold på, hvad fascismen egentlig var for en størrelse. Hvordan var dens syn på samfundet? Hvad var dens politiske virkemidler? Hvilket sprog talte den? Det har vi spurgt både historikere, religionsforskere, sprogforskere, kønsforskere og politiske økonomer om. Tilsammen giver artiklerne ikke et sorthvidt svar på, om fascismen vitterlig er på vej – men de giver os et praj om, hvilke tendenser vi skal holde vågent øje med.