Måneden der gik

Den gode nyhed: Mere åbenhed om pengestrømmene i politik

Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og SF har indgået en aftale om mere åbenhed omkring de penge, partier og politikere modtager f.eks. i forbindelse med en valgkamp. Hvis de fem partier på et tidspunkt får det flertal i Folketinget, der skal til, er et af tiltagene at sænke den nuværende beløbsgrænse for, hvornår man skal oplyse navnet på en bidragsyder fra 20.000 til 10.000 kroner.

Den dårlige nyhed: Ny skæv boligskatteaftale

Regeringen har sammen med Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti indgået en boligskatteaftale, der tilgodeser dem med de dyreste huse. De rigeste boligejere opnår klart den største økonomiske fordel, når de fremover kan trække 20 procent fra i beskatningsgrundlaget. Pengene til aftalen kommer fra det råderum, der er opstået ved indførelse af reformer som tilbagetrækningsreformen og dagpengereformen

Citatet

“Vi kan ikke være det bekendt, når én aftenvagt står alene med ni demente beboere på vores plejecentre. Det er ikke i orden, at vores hjemmeplejere har 40 besøg på sin køreliste. Og det er ikke godt nok, at vores sygeplejersker må springe frokostpausen over for at nå borgerkøen. Det kan og skal vi gøre bedre. Og der er penge til flere hænder i den fælles velfærd – det, der mangler, er det politiske mod”.

Brian Skov Nielsen, rådmand i Odense Byråd for Enhedslisten, i sin 1. maj-tale.