Quiz: Har du gehør for fascisme?

Rød+Grøn har samlet en række citater fra 30’ernes fascister og nutidige politikere. Kan du gætte, hvem der har sagt hvad? Vi hemmeligholder afslørende ord som “jøder” eller “muslimer”, “Tyskland” eller “USA” – men ellers er alle citater uredigerede.

Sagt om medier:Citat A: “Staten har absolut ret til at supervisere, hvordan den offentlige opinion bliver formet.”Citat B: “De falske nyhedsmedier (…) er ikke min fjende, de er det XXX folks fjende!”Kilde 1: Joseph Goebbels, propagandaminister i Det Tredje RigeKilde 2: Donald Trump, USA’s præsident

Sagt om religion:Citat A: “XXX har altid været et folk med særlige raciale karakteristika og aldrig bare en religion.”Citat B: “Problemet med XXX er, at det ikke bare er en religion, men at det også er politik, og det er eksistens. Det er et konglomerat af meget stærke elementer i et menneskes liv.”Kilde 1: Mikael Jalving, historikerKilde 2: Adolf Hitler, leder af Det Tredje Rige

Sagt om handikap: Citat A: “Gøgeungerne skal ud af systemet”.Citat B: “De sidder og vegeterer som dyr”.Kilde 1: Viktor Brack, hovedansvarlig for eutanasiprogrammet i Det Tredje RigeKilde 2: Erik Fabrin, fhv. Venstre-borgmester og formand for Kommunernes Landsforening KL-formand

Sagt om farlige mænd:Citat A: “I timevis ligger den sorthårede XXX unge mand på lur og stirrer og udspionerer den intetanende pige, som han planlægger at forføre og besudle med sit blod, så hun bliver stjålet fra sit eget folk.”Citat B: “Når en XXX mand voldtager en kvinde, er det hans ret at gøre det. (…) Kvinder har ingen værdi. De er ikke mennesker. Deres funktion er som livmoder – de bærer krigernes afkom og skaber nye krigere.”Kilde 1: Lars Hedegaard, fhv. formand for TrykkefrihedsselskabetKilde 2: Adolf Hitler, leder af Det Tredje Rige