Retning: Fælles kommunal kamp for velfærd

Den 21. november skal vi stemme til kommunal- og regionsvalget. Selvom de lokale valg ofte fylder mindre i mediebilledet og i samtalerne på arbejdspladsen end folketingsvalget, er det lige så vigtigt. I 98 kommuner og fem regioner skal befolkningen forny mandater og måske sammensætte en ny politisk ledelse. De mennesker, der bliver valgt, skal bestemme, hvor meget hjemmehjælp vores ældre skal have, hvordan den lokale folkeskole skal skrues sammen og hvilke kulturelle tilbud kommunens beboere skal have.

Enhedslisten stormede ind i byrådene ved valget i 2013, og vi har lige siden stået forrest i kampen for at forbedre almindelige menneskers hverdag. I Odder Kommune har kampen imod centralisering og for opprioritering af de små lokalsamfund fyldt meget. Vi skal nemlig ikke kun tilbyde gode skoler, børnepasning, ordentlige forhold for de ældre og offentlig transport i byerne – vi skal have velfærd i hele Danmark. Der er nu blevet etableret lokalråd i landsbyerne, og der afsættes midler til målrettet udvikling af oplandet.

Det er ikke kun i Odder, Enhedslisten kæmper for velfærden. Det har vi gjort i alle 74 kommuner, hvor vi er repræsenteret. Vi har gjort en forskel for mennesker lokalt – uanset om man bor i København eller Frederikshavn.

Det var i Frederikshavn, kampen mod omprioriteringsbidraget startede. Siden har Enhedslisten været med til at sætte den dagsorden, og sammen med bevægelserne og borgerne fik vi regeringen til at trække forslaget tilbage. Det var en stor sejr.

Kommunen og regionen er kamppladser for fremtidens velfærd. Stærke kræfter på højrefløjen vil skære i vores fælles sikkerhedsnet og velfærd, som er afgørende for et lige og mangfoldigt land. Derfor er det vigtigt, at vi fører en god valgkamp og får så mange røde og grønne by- og regionsrødder valgt ind i de 86 kommuner og fem regioner, hvor vi stiller op.

Så selvom efteråret rammer Danmark med blæst, regn og kulde, er der ingen planer om at krybe sammen under et tæppe i sofaen: Vi skal på gaden, lave arrangementer, skrive gode indlæg og indtage vælgermøder. Og selvom det indimellem er hårdt, er valgkampen også altid der, hvor man virkelig kan mærke fællesskabet i partiet – på tværs af hele landet.Vi ses derude!

Ditte Marie Thejsen, byrådsmedlem i Odder