Sådan gik valget lokalt

Efter en lang valgkamp lykkedes det 115 af Enhedslistens kandidater at blive valgt til kommunal- og regionsbestyrelser. Rød+Grøn har talt med fem lokalafdelinger, hvor valgkampen gik godt.

Nina Ericsson, Rød+Grøn

I Vejen stillede Enhedslisten op for første gang – og kom ind.

– Jeg er så taknemmelig og ydmyg. Folk har lagt deres håb i vores hænder. Nu skal vi ud og fortjene det, udbryder Maya Ryom.

Hun var nummer tre på listen og er derfor ikke valgt, men den slags tager de ikke så højtideligt i Vejen. Jakob Borgensgård, som blev valgt ind, supplerer:

– Jeg skal ikke være en enmandshær. Mandatet er vores nye fælles platform.

Vejen-afdelingen blev stiftet for halvandet år siden.

– På en måde har vi konstant ført valgkamp. Vi har råbt op om de uretfærdigheder, vi ser. Og når man bare er naiv nok til at tro på, at vi kan forandre noget, lykkes det måske også, mener Maya.

– Det, der gør os til noget særligt, er, at vi er bredt repræsenteret. Selv blev jeg inden valget klædt godt på i Enhedslistens debatskole. Og så at få 172 stemmer – jeg er dybt rørt, siger frisør Carina Bruhn, der var nummer to på listen.

Vejen-afdelingen har fået god støtte fra andre dele af partiet.

– Vi fik en masse penge med fra Esbjerg, da vi startede. Frederiksberg adopterede os forud for valgkampen og har givet os penge, masonitter, støtte og vejledning. Sarah Nørris fra Esbjerg har også hjulpet rigtig meget, slutter Jakob.

Glæde over fremgang

Den lille kommune Morsø fik Nordjyllands næsthøjeste Ø-procent. Det rakte lige præcis ikke til et mandat, men morsingboerne er ikke sådan at slå ud:

– Vi har bidt os fast som politisk faktor på Mors, skriver Bo Fink i lokalpressen, hvor afdelingen takker for stemmerne og lover, at de sorte partier på rådhuset ikke kan fortsætte uforstyrret de næste fire år.

– Vi kan møde op og følge forhandlingerne. Selvom vi ikke får taletid i salen, har vi taletid i Morsø Folkeblad, Limfjord Update og på Facebook, fortæller han.

Det manglende mandat har ikke ødelagt stemningen i afdelingen, slår Bo fast.

– Vi er nået bredt ud fra vores Facebook-side, haft god pressedækning og har omdelt til 9.000 ud af ca. 10.000 husstande her på øen.

Regionsrådet og kommunen vil tillade industrien at grave efter moler i de smukke bakker på Mors. Enhedslistens modstand har samlet mange stemmer op, forklarer Bo Fink.

– De andre partier er tavse som graven, så det var naturligt for os at markere os på en klar, grøn dagsorden.

Enhedslisten gik frem fra 3,8 til 4,1 procent og manglede blot 39 stemmer for at komme ind.

– Nu skal vi bide os fast, vokse og samle styrke. Vi har fået fodfæste i folks bevidsthed og i pressen. Og så kommer vi ind næste gang, lyder det optimistisk fra Bo Fink.

Odder har sin egen opskrift på succes

I Odder gik vi frem fra fem procent til hele syv procent. Det udløser mandat nummer to. Vores spidskandidat, Ditte Marie Thejsen, fik ovenikøbet tredjeflest personlige stemmer. Kun borgmesterkandidaterne fra hhv. Venstre og Socialdemokraterne fik flere personlige stemmer.

– Sidste gang trak Miljø- og Kulturlisten 350 stemmer og kom lige præcis ikke ind. Denne gang stillede de ikke op, så der lå en hel del “hjemløse miljøstemmer”. SF’s folkekære spidskandidat gennem mange år stoppede også, så vi har nok også fået nogle stemmer, som plejer at gå til hende, lægger Ditte Marie beskedent ud.

– Jeg blev indsuppleret i byrådet for tre år siden og har siddet der alene lige siden. Jeg har været meget skarp på at holde mig helt ude af studehandler. I valgkampen oplevede jeg, hvordan det virkelig har affødt respekt.

I valgkampen valgte afdelingen af lade Ditte Marie være partiets ansigt udadtil.

– Jeg har taget næsten samtlige valgmøder, og vi satte mit ansigt på plakaterne. Det giver en genkendelse og en følelse af, at “hende der kender jeg”. Hvor de andre partier har kastet med mudder i løbet af valgkampen, besluttede vi, at jeg skulle holde al debat helt sobert, nøgternt og faktuelt, forklarer Ditte Marie, der nu glæder sig til at få en byrådskollega at dele arbejdet med.

Valgforbund for borgerinddragelse

I Næstved valgte Enhedslisten at indgå i et utraditionelt valgforbund. Det betød, at vi trods en smule tilbagegang gik frem fra en til to pladser i byrådet.- Det har været en hård men fantastisk rejse, fortæller spidskandidat Freja Lynæs Larsen.

Allerede i marts aftalte Enhedslisten i Næstved et valgforbund med Radikale, Kristendemokraterne og en lokalliste. Siden er tre andre lokale lister kommet med.

– Det begyndte med en beslutning om ny skolestruktur. Der blev slet ikke lyttet til lærere og forældre. Det var både vi og Radikale fortørnede over. Vi ønsker i det hele taget mere, bedre og tidligere borgerinddragelse. Så i foråret aftalte vi et samarbejde – og det slutter ikke med konstitueringen, forklarer Freja.

– De små enkeltsagspartier har en kolossal viden om deres områder, som vi kan trække på. Vi har fået deres stemmer, til gengæld giver vi dem nogle af de poster, som en plads i byrådet udløser. Radikale er i øvrigt gået med til, at vi kræver skatten hævet, fordi Næstved har så dårlig økonomi.

Det er allerede lykkedes at få S og SF til at søge om en skattestigning og tage skolestrukturen op igen.

– Denne gang på baggrund af lærernes, børnenes, forældrenes og pædagogernes erfaringer. Inden fire måneder skal S og SF have lyttet til dem alle, smiler Freja.

Nye vælgere gav fremgang

I Herlev var strategien klar: “Der skal stemmes som aldrig før i de sociale boligområder.” Kodeordene var opsøgende arbejde, klare formuleringer og identifikation. Og det virkede, fortæller Ibrahim Benli, som fra nytår skal sidde i byrådet for første gang. Han har gået dør-til-dør i de udsatte boligområder Lille Birkholm og Hjortegaarden.

– Det får folk til at rejse sig fra sofaen, når man kommer på besøg hjemme hos dem, lytter, fortæller og tager dem alvorligt, forklarer han.

Ibrahim bor selv i Lille Birkholm og er et kendt ansigt i området. Det har været en stor fordel.

– Og så har Willi, som sidder i byrådet nu, været en uvurderlig kilde til viden om, hvordan tingene foregår i byrådet. Det har gjort det muligt for mig at fortælle meget præcist, hvad jeg vil arbejde for og hvordan. De andre i afdelingen har også hjulpet mig meget op til debatterne, forklarer Ibrahim.

Afdelingen lavede en valgfolder på forskellige minoritetssprog.

– Og så lavede jeg en Facebook-video på dansk, tyrkisk og kurdisk, som viser, hvordan man stemmer. Mange fra de etniske minoriteter vidste nemlig ikke, at de var stemmeberettigede. Andre var i tvivl om, hvordan man skulle gøre, forklarer Ibrahim.

I Herlev gik vi procentpoint frem og fik et ekstra mandat.