Uligheden følger med ind på hospitalerne

Ulighed i sundhed er en følge af forskelle i livs- og levevilkår. Men uligheden følger med ind i sundhedsvæsenet. I Enhedslisten arbejder vi hårdt på at gøre sundhedsvæsenet mere rummeligt og lige.

Annie Hagel, medlem af Hovedstadens Regionsråd og opstillet

Private sundhedsforsikringer betyder, at nogle kommer hurtigere og lettere til behandling end andre. Samtidig får de bedst stillede med den længste uddannelse mere behandling i det offentlige sundhedsvæsen end de dårligt stillede med kort eller ingen uddannelse. Simpelthen fordi de bedst uddannede er bedst til at agere i systemet og formulere deres behov.

Undersøgelser viser blandt andet, at enlige med lav indkomst og kort uddannelse har størst risiko for at dø efter en hjerneblødning – og at dødeligheden som følge af hjertesvigt er højest blandt enlige og patienter med flere sygdomme. I Hovedstadens Regionsråd arbejder vi for et rummeligt sundhedsvæsen. De ansatte skal uddannes til at tage bedre imod de “skæve”.