DEBAT: Når mennesker med handicap udelukkes fra fællesskabet

Enhedslisten står på din side. Det gælder også mennesker med handicap. I praksis er der også i Enhedslisten behov for at have større forståelse for de hensyn, der er nødvendige.

Af: Pia Thorsen, kontaktperson til Handicappolitisk Udvalg

Enhedslistens Handicappolitiske Udvalg (HPU) ser med bekymring på den forråelse, vi oplever i samfundet generelt i disse år. Et tema, Enhedslisten har gjort opmærksom på ved mange lejligheder – ikke mindst når det drejer sig om mennesker, der står i fare for at blive marginaliseret og ekskluderet af fællesskaber.

Da vi er et udvalg, der beskæftiger os med vilkårene for mennesker med handicap, er det helt naturligt, at vi holder øje med og italesætter problematikker, der kan hindre, at mennesker med handicap kan deltage på lige og frie vilkår. Den udvikling, vi er vidner til, står i skærende kontrast til den handicapkonvention, som Danmark har tilsluttet sig.

I den sammenhæng bliver vi særligt bekymrede, når vi oplever, at der er en stigende tendens til, at det også bliver sværere at deltage i partilivet – også i Enhedslisten. Det får vi viden om både gennem medlemmer af HPU og fra medlemmer af Enhedslisten. De kan berette, at det bliver stadig sværere at deltage i Enhedslistens aktiviteter på alle niveauer. Det gælder i de enkelte afdelinger, hvor mulighederne for at være aktive mindskes væsentligt af bl.a. så enkle grunde som fysisk tilgængelighed. Et fænomen, vi hører stadig flere eksempler på, ikke blot stagnerer, men desværre også bliver forringet rundt om i lokalafdelingerne.

Deltagelse kræver kompensation også i Enhedslisten

Vi bliver også gjort opmærksom på, at det bliver stadig sværere at deltage i centrale fora, når man har et handicap, der kræver kompensation for at kunne deltage. Det samme hører vi gennem diskussioner/manglende forståelse for “hensyn”, der skal tages “til de handicappede” på de sociale medier, hvor Enhedslisten har været nævnt – og desværre ikke for det gode eksempel.

Alt i alt bevirker det, at det selv i et kollektivistisk parti som Enhedslisten bliver vanskeligere at være en del af fællesskabet – en udvikling, der fra HPUs synsvinkel er helt uacceptabel. Der må være progression i udviklingen – ikke afvikling. Ikke mindst fordi afviklingen og tilbageskridtene i samfundet er så tydelige. Der er brug for at vise, at lige adgang kræver omtanke, og at vi ikke blot accepterer de gældende dogmer om, at inklusion forstået som lige og fri adgang er både dyrt og besværligt.

Accepten af, at handicap er et personligt problem, må først og fremmest stoppes i Enhedslisten. Dernæst i samfundet. Derfor henvender vi os nu til Hovedbestyrelsen (HB), der helt sikkert også kender en del af de udfordringer, som mennesker med vidt forskellige udfordringer og handicaps har oplevet i Enhedslisten. Det er fra Hovedbestyrelsen, der bør komme initiativer, der forhindrer den kedelige udvikling vi oplever i øjeblikket. Det er en uacceptabel udvikling, som Enhedslisten må gå imod, hvis vi vil bevare og udvikle os som et parti, der tænker i mangfoldighed og solidaritet.

Uvidenhed ikke modvilje

Det er vigtigt for os at fastslå, at vi ikke ser det som modvilje mod mennesker med handicap, der skaber denne situation. Det skyldes mere uvidenhed om den faktiske situation, det er at leve med et handicap. Vi har her forsøgt at beskrive situationen, uden at det bliver til en række enkeltsager, der kommer til at virke personcentrerede og dybt individuelle.

Handicappolitisk Udvalg har stillet en række forslag til vedtægtsændringer og konkrete handlinger, som sigter på at forebygge og mindske diskrimination og krænkelser og sikre lige adgang til deltagelse i aktiviteter