DEBAT: Da Enhedslistens HB aflivede sit internationale solidaritets- og demokratiarbejde

På et nyligt HB-møde besluttedes det at neddrosle det internationale solidaritets- og demokratiarbejde, så der kun er to projekter tilbage (Ukraine og Colombia) indtil slutningen af 2025. Det ligner vejen til en total afvikling at samarbejdet med DIPD (Dansk Institut for Partier og Demokrati)

Af: Inger V. Johansen, Medlem af Enhedslistens tidligere DIPD-styregruppe, Palæstinaudvalget, Internationalt Udvalg

DIPD-arbejdet

Hovedbestyrelsens beslutning efterlader en topstyret, udemokratisk struktur i form af en ny Enhedslistens DIPD-styregruppe. Den ny struktur har svagere faglig kompetence, idet alle medlemmer udpeget af Internationalt Udvalg er fjernet. Den ny DIPD-styregruppe skal fungere indtil det evt. helt lykkes et nyt HB at afskaffe alt? Hele denne proces er gennemført siden februar og har været skjult under en fortrolighedsstempling af HB. Den betød, at det var umuligt/forbudt for styregruppens medlemmer at diskutere sagen med andre, inkl. projektgrupperne.

Det betyder som sagt også, at den centrale rolle som Internationalt Udvalg har haft i Enhedslistens DIPD-arbejde siden starten i 2010-11 nu er fjernet.

Dette er en stor beslutning, idet DIPD-arbejdet for Enhedslisten har været en måde konkret at kunne udvikle et internationalt solidaritets- og demokratiarbejde på.

Enhedslisten var oprindeligt imod DIPD, da det blev oprettet, idet der blev taget midler fra Danida til dette.

Vi  – i høj grad med udgangspunkt i Enhedslistens Internationale Udvalg – besluttede alligevel at gå med og forsøge at få det bedste ud af det på Enhedslistens præmisser. Dette har faktisk været med til at give Enhedslistens internationale arbejde en konkret international dimension, idet det fik udtryk i konkrete samarbejder med ligesindede partier og andre ude i verden. Dermed gav det også det internationale arbejde kød og blod. Det var andet og mere end analyser og diskussioner, udover offentlige møder og enkelte kampagner.

Det er et umådeligt vigtigt arbejde, som HB vil lade gå tabt.

Palæstina

Flere projekter var godkendt af styregruppen og FU, men er nu også skåret væk – dvs. Nicaragua, Palæstina og Tyrkiet/Kurdistan.

Et af disse, som endnu ikke har kunnet igangsættes i praksis, primært på grund af benspænd fra HB/FU, er et nyt Palæstina-projekt. Det er et samarbejde med en palæstinensisk NGO, CAUD (Union of Civil Society Organizations for Development). Det sker i en situation, hvor palæstinenserne mere end nogen sinde tidligere har brug for konkret støtte og solidaritet. Dette projekt blev vedtaget i maj 2023 med en finansiel opfølgning og godkendelse i oktober 2023.

Projektet blev sat imidlertid på pause af Mette Frederiksens standsning af midler til projekter i Palæstina, med undtagelse af hjælpeprogrammer.

Men siden ophævelsen af denne standsning af midler i december 2023 har Enhedslistens HB/FU søgt at forsætte i Mette Frederiksens spor.

Det nye Palæstina-projekt bygger på erfaringerne fra Enhedslistens forrige Palæstina-projekt (2012-22) med 3 palæstinensiske venstrepartier, eller rettere med deres ungdomsorganisationer og kvindeorganisationer på Vestbredden. Flere gange i løbet af dette projekt, blev det vurderet af DIPD’s bestyrelse og fundet anbefalelsesværdigt.

Forsøg på at opstarte projektet med CAUD efter godkendelsen sidste år har været et sandt forhindringsløb. Det har været udsat for flere trusselsbreve. Bl.a. sendte et medlem af RGU, der tidligere havde været tilknyttet DIPD styregruppen, bag om ryggen på både styregruppen og Palæstina-projektgruppen (jeg var på Cc) en skrivelsen behæftet med fejl  direkte til DIPD. Fejlene angik både det forrige og det opstartende Palæstina-projekt, som vedkommende ikke havde haft noget med at gøre. Den såkaldt oversigt over Enhedslistens Palæstina-projekter skulle lede tankerne hen på, at både projekterne og jeg kunne være beslægtede med ”terrorister”.

Palæstina projektgruppen følte sig i januar nødsaget til midlertidigt at sætte opstarten af projektet på pause, ikke kun på grund af disse sager, men naturligvis også på grund af en uafklaret situation på den palæstinensiske Vestbred, der imidlertid har vist sig ikke at være en forhindring af en opstart.

HB har i forbindelse med sin omstrukturering af DIPD-arbejdet og nedsættelse af en ny styregruppe åbenbart besluttet helt at udelukke Palæstina-projektet fra styregruppen.

CAUD er en uafhængig NGO med kontakt til den palæstinensiske venstrefløj på Vestbredden, hvilket øjensynligt har været et problem set med HB’s øjne.

Fremfor at søge at boykotte den palæstinensiske sekulære venstrefløj – der er klemt politisk mellem de to stærke parter: Fatah, der har regeringsmagten i det palæstinensiske selvstyre og Hamas – burde HB netop forstærke kontakten til og samarbejdet med denne venstrefløj.

Hvad med solidariteten med og støtten til palæstinenserne? Skal det konkrete udtryk for denne droppes netop, når der er allermest brug for den? Denne boykot giver ingen politisk mening.