Demokratibevægelse i Swaziland vælger ny leder

People’s United Democratic Movement (PUDEMO) har på efterårets kongres valgt Mlungisi Makhanya som ny præsident.

Peter Kenworthy

Swaziland er et lille enevældigt monarki, der ligger klemt inde mellem Mozambique og Sydafrika. Over to tredjedele af befolkningen lever under fattigdomsgrænsen i Swaziland, der samtidigt er et af verdens mest ulige lande.

I sin åbningstale til PUDEMO’s kongres talte afgående præsident Mario Masuku om monarkiets korruption og manglende demokrati i Swaziland, samt om behovet for at genopbygge PUDEMO. Bevægelsen vil også konkret fokusere på regeringens mange tvungne udsættelser af fattige bønder, samt på den store arbejdsløshed og den udbredte vold mod kvinder i Swaziland gennem kampagner.

Danske forbindelserDanmark og Enhedslisten har spillet en vigtig rolle i at støtte kampen for demokrati i Swaziland. Blandt andet har Mogens Lykketoft uddelt en demokratipris til Mario Masuku og flere gange mødtes med og udtalt støtte til ham og PUDEMO. Socialdemokratiet har partnerskaber og projekter med det politiske parti SWADEPA, og solidaritetsorganisationen Afrika Kontakt har igennem mange år støttet demokratibevægelsen i Swaziland gennem projekter og kampagner. Endelig var PUDEMO fra 2011 og indtil sidste år støttet af Enhedslisten gennem et kapacitetsopbygningsprojekt under Dansk Institut for Flerpartisamarbejde (DIPD).

I 2013 var Mario Masuku i Danmark for at følge det danske kommunalvalg. Tre år senere besøgte Mlungisi Makhanya Danmark for at deltage i Enhedslistens årsmøde.

– Vi har lært meget af at være med til Enhedslistens årsmøde. Blandt andet at det er vigtigt for os som parti og bevægelse ikke bare at tale om demokrati, som noget, der skal foregå i fremtiden. Vi må arbejde ud fra de demokratiske principper, som vi vil indføre i samfundet, sagde Mlungisi Makhanya dengang.