Det’ nu!

Inden for få år skal vi have vendt udviklingen for klimaet, hvis vi skal undgå store katastrofer i fremtiden. Hver dag har konsekvenser for de over 64.000 børn, der lever i fattigdom i Danmark. Hver dag er der endnu et menneske i sygdom eller arbejdsløshed, der knækker på turen gennem systemet. Og hver dag er der pædagoger, sygeplejersker, lærere og sosu’er, der løber alt for hurtigt. Alt det kan vi lave om på.

Pernille Skipper, politisk ordfører

Vi vil et samfund, der fungerer for alle, ikke kun for de ganske få, der har mange penge.

I den kommende valgkamp sætter Enhedslisten fokus på fem af de områder, hvor vi mener, at der er brug for en særlig indsats.

Valgets fem temaer

Først og fremmest skal uligheden bekæmpes efter årtier med skattegaver til toppen på bekostning af trygheden for alle andre. Det er på én gang vores overordnede tema og en rød tråd gennem de fire andre temaer – velfærd, klima, flygtninge og opgør med eliten.

For når vi insisterer på, at velfærdens helte skal have flere kolleger og bedre arbejdsvilkår, så handler det om at sikre en god uddannelse til de helt almindelige børn, der går i folkeskole frem for på Herlufsholm. At man skal have en ordentlig behandling, når man bliver indlagt, også selvom man ikke har råd til et privathospital. Og at vi alle får hjemmehjælp, der fungerer, når vi får brug for det.

Når vi vil standse klimaforandringerne gennem en ambitiøs grøn omstilling, så vil vi gøre det på en måde, hvor regningen ender hos dem, der forurener mest. Den enlige forælder på kontanthjælp skal ikke have ekstraregninger, mens de rige fortsætter med at spise oksetartar, køre dyre biler og flyve verden rundt, som om intet var hændt.

Når vi vil en mere medmenneskelig flygtningepolitik, så handler det også om lighed. Om at afskaffe integrationsydelsen og at mennesker skal behandles lige, uanset hvor de kommer fra eller hvor i landet de bor.

Og når vi kræver et opgør med finanssektorens grådighed og økonomisk kriminalitet, så handler det både om lighed – og om at være ærlige om, at der er store økonomiske interesser, der modarbejder den, fordi de tjener mange penge, når systemet og klimaet er i stykker.

Bliv aktiv i valgkampenDet er nu, vi skal handle. Vi står overfor et folketingsvalg, som ikke kun er chancen for at få skiftet regering, men også chancen for at flytte holdninger og få flere med. For at skabe forandringer.

Hvis vi skal af med Lars Løkke, og ikke mindst få gennemført en reelt ny politik, kræver det, at vi er endnu flere. Vi har brug for, at så mange som overhovedet muligt kæmper og står sammen om at kræve forandring.

Derfor håber jeg, at du ikke bare vil give Enhedslisten din stemme eller økonomiske støtte i forbindelse med valget. Jeg håber, at du også vil være med under selve valgkampen. Uanset om du helst vil hænge en plakat op på din skole, tage diskussioner med kollegaer og venner, klatre i lygtepæle eller skrive Facebook-opslag. Det hele betyder noget. For vi har ikke store pengetanke i ryggen. Men vi har hinanden.