Kom til seminar om identitetspolitik og kvindekontrol

Kvindepolitisk udvalg afholder sit årlige seminar den 9.-10. februar på 1. sal i Studiestræde. Det bliver i en vis forstand en status på, hvor vi står kvindepolitisk, i Enhedslisten, i Danmark, i verden.

Gunna Starck, Rød+Grøn

Lørdag diskuterer vi identitetspolitik. Var det forkælede vestlige kvinders navlepilleri, mens verden brænder omkring os, eller lærte vi rigtigt meget? Splittede identitetspolitikken kvinderne, eller fik nogle undertrykte mennesker endelig en stemme – og hvad med klasseperspektivet?

Vi inviterer modstandere, tilhængere, skeptikere og tvivlere. Vi tager emnet op, fordi flere af de første og mest brændende tilhængere af identitetspolitikken så småt begynder at tvivle på, om de gjorde kønspolitikken og sig selv en tjeneste. Men når noget får så hurtig og stor udbredelse, må det have fundet klangbund.

Social kontrol af kvinder

Søndag undersøger vi den sociale kontrol med kvinder i alle dens former: fysisk vold, trusler, seksuel chikane, voldtægt, stalking. De sociale medier har bidraget til at udstille en vold mod kvinder, som før har været skjult, idet vold mod kvinder skulle være fysisk vold, for at det rigtig gjaldt. Den stress og rædsel, som evig forfølgelse, trusler, udelukkelse og usikkerhed skaber, er først nu ved at blive anerkendt som vold.

Er det et vilkår, at jo mere kvinder i hele verden forsøger at frigøre og ligestille sig, jo flere fysiske og psykiske bank får de? Og hvordan håndterer man beskyttelsen? Er det andre kvinder, samfundet, kirken, familien, naboen – ja os alle sammen, der skal dæmme op og sige fra? Og hvordan gør man rundt om i verden?

Alle er velkomne på seminaret. Tilmeld dig hos din kontaktperson, få mere at vide, kom med gode idéer – eller tilbyd dig som oplægsholder.