Måneden, der gik

Den gode nyhed

Regeringen har endelig opgivet sin ambition om at lade de rigeste danskere betale mindre i topskat. Forslaget om topskatterabatter bliver ikke en del af efterårets skatteforhandlinger.

Den dårlige nyhed

Selvom regeringen har opgivet sine topskatterabatter, har den ikke opgivet ambitionen om at lade de rigeste danskere betale mindre til fællesskabet. Det kan opfyldes på mange måder, eksempelvis ved at sænke skatten på kapitalindkomst eller afgifterne på luksusvarer. Nye ulighedsskabende tiltag bliver formentlig en del af efterårets skatteforhandlinger.

Citatet

“Vi opfatter fattige som terrorister. Måske kommer loven til at hedde “Antifattigdomsterrorloven”. Vi vil ikke terroriseres af menneskers fattigdom og nød. Vi vil heller ikke afhjælpe den. Men vi kan straffe den, sende den hjem og være ligeglad med den, lige indtil den kommer tilbage. Og det gør den stensikkert. For den har det lige som rigdommen: Den vil gerne have det bedre.”Bjarne Lenau Henriksen, tidligere sognepræst og chef for Kirkens Korshær