Nyt medlemssystem på trapperne

I slutningen af april åbner Enhedslistens nye medlemssystem. Det lyder måske kedeligt, men det får betydning for alle Liste Ø’s medlemmer. Og hvorfor så det? Rød+Grøn har spurgt Nina Ericsson, der står i spidsen for projektet.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Hvorfor skal vi have nyt medlemssystem nu?

– Vores nuværende kartotekssystem er gammelt. Vi kan ikke vedligeholde det længere, blandt andet fordi Jakob Nicolaisen, som er teknikeren bag det, er udroteret. Samtidig er vi gået over til et nyt hjemmesidesystem, som det nye medlemssystem kan spille sammen med på en helt ny måde. Vores datasikkerhed vil også blive øget.

Hvad kommer det nye system til at betyde for medlemmerne?

– Først og fremmest får vi hver vores side – med profilbillede, hvis man ønsker det – hvor vi selv kan redigere vores oplysninger. Så hvis man skifter adresse, mail eller telefonnummer, kan man bare selv gå ind og ændre det på sin profil. Hvis man har en allergi eller er vegetar, kan man også notere det på profilen. På den måde behøver man ikke at minde folk om det ved hvert eneste arrangement.

Hvis nu man ikke føler sig så teknisk kyndig, kan man så stadig ringe til Landskontoret og få hjælp?

– Man kan altid ringe og få hjælp. Og så bliver systemet super brugervenligt, så selv hvis man har lidt computerangst, så prøv det af, eventuelt med en fra Landskontoret i røret.

Hvilken glæde af systemet får de medlemmer, der har tillidshverv i partiet?

– Kontaktpersoner for og bestyrelsesmedlemmer af lokalafdelinger, udvalg og netværk bliver ved med at have adgang til deres egne medlemmer – men fremover i et system, der er meget mere tilgængeligt, brugervenligt og kan mere. Man kan stadig sende sms’er og mails fra systemet, og man kan stadig bruge “Udsend”-løsningen, som rigtig mange er glade for. Og så kan man i systemet tildele folk flere roller. Til hver rolle kan man bl.a. føje bestemt kontaktinfo, så man f.eks. kan notere sin kommunale mailadresse på rollen som kommunalbestyrelsesmedlem. På den måde sikrer vi, at mails bliver sendt til folks relevante mailadresser.

Tror du, det nye system vil få betydning for partiet som helhed?

– Ja, det tror jeg. Især når vi får en ny organisatorisk hjemmeside, som vi kan tilknytte profilerne. Til den tid er det vores tanke, at profilerne kan bruges til debatter på hjemmesiden. Men allerede fra dag et vil det nye system få betydning. Det vil bl.a. blive meget lettere at søge sig frem til, hvem der er kontaktperson i en afdeling, hvem der sidder i byrådet i ens kommune og hvem, der beskæftiger sig med hvad. Vi får fra begyndelsen også et dokumentarkiv, som er langt lækrere end det, der findes på vores forhadte Netforum, som så kan afskaffes.

Kan man være sikker på, at ens data ikke bliver misbrugt i det nye system?

– Ja, der er ikke andre end din kontaktperson, der har adgang til dine oplysninger, og vi opbevarer generelt ikke CPR-numre. I enkelte tilfælde har vi brug for CPR-numre, hvis folk skal være domsmænd eller valgtilforordnede. Der vil det nye system faktisk være sikrere, for i stedet for at skulle sende CPR-nummeret på en mail eller ringe og sige det højt, kan man skrive det ind i systemet på en måde, så kun den, det er relevant for, kan se det.

Hvornår får vi det nye medlemssystem at se?

– Vi åbner kort før årsmødet i Bededagsferien. Vi går i luften med en basismodel, og så bliver en masse andre funktioner lagt på efterhånden.