Retning: Et efterår med lokale, grønne og solidariske løsninger

Sommerferien er for de flestes vedkommende slut, og årets andet halvår er for alvor i gang. Og det bliver et vildt et af slagsen for os i Enhedslisten: Vi skal til kommunal- og regionsvalg, og vi har en verden at vinde.

Det kommer til at fylde det meste for de fleste af os. Både for os i Folketinget, alle lokalafdelinger og alle de medlemmer, der er aktive andre steder. Og der er brug for os alle sammen. Vi skal føre valgkamp for hverdagens helte i ældreplejen, i folkeskolen og børnehaverne og på vores sygehuse. De knokler hver eneste dag for at give os alle sammen et trygt liv, men som får både løn- og arbejdsforhold langt under, hvad de fortjener.

Vi skal føre en valgkamp, der leverer løsninger for de mange mennesker, der er ramt af sygdom og arbejdsløshed, og som for manges vedkommende ender i fattigdom og utryghed. Og så skal vi ikke mindst minde alle om, at det er lokalt, vi kan gå foran, når det kommer til den grønne omstilling. Genbrug, deleordninger og biblioteker, der udlåner alt fra bøger til græsslåmaskiner og teltet til spejderturen, er kun eksempler på, hvordan vi kommunalt kan spare både penge, hjælpe mennesker der ikke har mange penge og gå foran i den grønne omstilling – så vi kan efterlade en klode i ordentlig stand til de kommende generationer.

Verden kan virke uoverskuelig. Uligheden stiger, Trump trækker USA ud af den globale klimaaftale, Syrien og millioner af mennesker på flugt. Men vi skal huske, at vi hele tiden bliver flere og flere, der ønsker noget andet. Flere, der siger fra over for det system, som smadrer vores klode, mens værdierne ophober sig på ganske få hænder. Det ser vi i Frankrig, USA, Storbritannien, og vi ser det herhjemme. Men vi skal have flere til at rejse sig fra sofaen og komme ned og stemme – for vi ved, at det desværre alt for tit er socialt udsatte, ufaglærte og dem på bunden, der bliver hjemme. Kommunal- og regionsvalget er der, hvor vi skal overbevise så mange som muligt om, at det kan lade sig gøre at forandre verden. Og det starter lokalt.

Pernille Skipper

politisk ordfører for Enhedslisten