Sommergruppemøde i kommunalvalgets tegn

Den 24. august afholder Enhedslistens folketingsgruppe sit årlige sommergruppemøde på ældrecentret Smedegården i Aalborg Øst. Blandt forslagene er bedre normeringer på plejehjem og stop for de mange konkurser i hjemmeplejen.

Simon Nyborg, politisk rådgiver

Det er ikke tilfældigt, at Enhedslisten har valgt Aalborg og Smedegården som ramme for folketingsgruppens sommergruppemøde. Aalborg er hjemsted for den største konkurs i hjemmeplejen, og folketingsmedlemmerne skal her møde nogle af de ansatte, der har selv har oplevet konkursen i Kærkommen A/S på egen krop. Det danner samtidig bagtæppet for forslag om at gøre noget ved de uværdige og utrygge forhold for vores ældre.

Sommergruppemødet handler i år om kommunal- og regionsvalget til november. Kommunerne har en nøglerolle i at sikre forholdene for ældre, for skolebørnene og som drivende i den grønne omstilling af samfundet. Og kamp for bedre velfærd og miljøet er netop, hvad man får, når Enhedslisten er stærkt repræsenteret lokalt.

Mere tryghed i ældreplejen

Ældreplejen har været hårdt ramt af dårligere normeringer på personalet og konkurser blandt private serviceleverandører. Det er baggrunden, når vi hører historier om ældre, der sidder med tunge bleer uden at kunne få hjælp.

Enhedslisten vil sikre en massiv opnormering af personalet på plejehjemmene. Med de nuværende normeringer kan en nattevagt være alene med ansvaret for op til 35 beboere. Og så er der jo ikke tid til at skifte bleer og hjælpe folk ud af sengene, hvis der opstår en akut situation for en anden beboer. Enhedslisten foreslår at afsætte en halv milliard mere til personale på plejehjemmene og indføre et lovkrav om minimum to medarbejdere på vagt på et plejehjem.

Stop for konkurser

Partiet vil også sætte et stop for de mange konkurser i hjemmeplejen, som har betydet utryghed for tusindvis af borgere og ansatte og har givet store ekstraregninger til kommunerne. FOA opdaterer løbende antallet af konkurser, og status pr. 1. august er 49 konkursramte virksomheder, som har berørt minimum 12.948 borgere og minimum 2.184 ansatte i omkring halvdelen af landets kommuner.

Enhedslistens vil ændre den lov, som tvinger kommunerne til at inddrage de private aktører, og samtidig vil partiet i kommunerne sikre, at der stilles krav om bl.a. økonomisk holdbarhed til de private leverandører, når kommunerne vælger leverandører. Og til at kommunerne ikke ensidigt vægter prisen over hensyn til kvalitet og stabilitet.

Miljø og uddannelse

Udover forslagene om bedre ældrepleje, spiller Enhedslisten også ud med udspil om mere natur og skov, mere genbrug i kommunerne og et forslag om, at drive konkurrencestatens tænkning ud af klasseværelserne. Slut med nationale test og tiltag styret af usikre PISA-resultater, og ind med loft over klassestørrelserne og kortere skoledage.

Når sommergruppemødet ligger i Aalborg, hvor Enhedslisten har en rådmand, er det et billede på, at partiet ikke længere er et københavnerfænomen. Sommergruppemødet afholdes samtidig i bydelen Aalborg Øst, som er et af de områder, hvor Enhedslisten gør en særlig indsats for at øge tilstedeværelsen og styrke organiseringen. Lokalafdelingen har om aftenen arrangeret et offentligt møde i bydelen, hvor politisk ordfører Pernille Skipper sammen med lokale kandidater vil mødes med borgerne.