Årsmøde 2018: Pragtfuldt plantefoder og postkasserøde paroler

Maden var grøn og fanen rød, da Enhedslisten i bededagsferien holdt sit 30. årsmøde på Nørrebro i København. Det grønne delprogram og den faglige OK-kamp indtog hovedrollerne.

Simon Halskov, Rød+Grøn

På en mild og solbeskinnet fredag i slutningen af april varmede 346 delegerede Korsgadehallen op med “Når jeg ser et rødt flag smælde”. Åbningstalen leverede vores byrådsmedlem i Odder, Ditte Marie Thejsen:

– Normalt er vi enige om det meste. Årsmødet er et sted, hvor vi kan diskutere og være uenige, lagde hun ud.

Bannerne bag Ditte Marie på talerstolen gav os grønne budskaber, det samme gjorde hun:

– Den klimakrise, verden står over for, er skabt af grådighed og kapitalisme. Og det bliver ikke grådighed og kapitalisme, der løser den igen. Det gør derimod omtanke, sammenhold, nytænkning, fremsynethed og ikke mindst respekt for hinanden og naturen – og det har vi, understregede hun.

Vigtige hjul i samfundsmaskinen

Hovedbestyrelsens beretning afleverede Allan Ahmad. Han tog temperaturen på aktivismen og livet i Enhedslisten, og den kunne være sundere.

– Vi er for dårlige til at fastholde folk og inddrage nye medlemmer, fremhævede han.

Mens Enhedslisten holdt årsmøde, sad de offentlige arbejdsgivere og fagforbundene et andet sted i byen for at afslutte måneders OK18-tovtrækkeri. I samme stund gav Rasmus Bredde, specialarbejder i gaderenholdelsen i København, årsmødet et fagligt indspark:

– Det er som om, arbejdsgiverne glemmer, at hvis der ikke er nogen, der fejer gaderne om morgenen, så punkterer cyklisterne på vej til arbejde. Og at de er de gode kollegaer på sygehusene, der lapper en sammen, hvis man er kommet til skade. Vi er vigtige hjul i samfundsmaskinen, og derfor skal vi også have gode løn- og arbejdsforhold, som kan måle sig med dem, vores private kollegaer har, påmindede han.

Vi kunne gå i gang i morgen

Vores politiske ordfører, Pernille Skipper, sendte i sin tale også en hilsen til de offentligt ansatte:

– I har været igennem en hård og vigtig overenskomstkamp. Det har givet så meget håb og inspiration at se jer stå frem med historier om jeres pressede hverdag på sociale medier, med fanerne dag og nat foran forligsinstitutionen og på gaden, når vi er kørt på arbejde om morgenen. I kæmper ikke kun for jer selv – vi andre er dybt afhængige af jer, påpegede hun.

Pernille Skipper rundede også klimakrisen, regeringens såkaldte ghettoplan og Enhedslistens ambitiøse idékatalog “100 dage med Enhedslisten”.

– Der er forslag om en almennyttig samfundsbank. At sætte billetpriserne på tog og busser ned med 30 procent. At droppe de fossile brændsler. Gøre tandlægen gratis, sikre en værdig behandling af arbejdsløse og smide konkurrencestaten ud af klasselokalerne, opremsede hun.

– Det kan alt sammen lade sig gøre, hvis vi beder de rigeste bidrage bare en lille smule mere. Der er 100 tiltag. Pengene passer. Vi kunne gå i gang i morgen. Og hvor ville vi gerne gå i gang i morgen.

Rina Ronja Kari fulgte efter med en hilsningstale fra Folkebevægelsen mod EU. Hun fokuserede på, at EU er under rivende forandring – mod mere magt til EU.

– Vi kommer til at vælge: Vil vi gerne være med i eliternes EU-projekt, eller skal vi udvikle et andet europæiske samarbejde? Et samarbejde med fokus på borgerne, på velfærd, arbejdstagernes rettigheder, på klima og ikke mindst med fokus på en retfærdig udenrigspolitik over for resten af verden.

Naturens venner og krigere

Det meste af lørdagen var dedikeret til debatten om det grønne delprogram og de mange ændringsforslag hertil. Skrivegruppen bag programforslaget fik megen ros for både teksten og den inddragende proces.

Blandt de mange grønne talere var Maria Temponeras fra Skanderborg, som kom med en opsang til de delegerede:

– Når fagforeningen mødes, så er der rigtig mange af os. Når “Velfærdens Helte” mødes, er der rigtig mange ansigter, vi kender fra Enhedslisten. Men når de grønne bevægelser mødes, ser jeg næsten ingen af jer. Venner, prøv at høre her: Det er bevægelserne, der skaber forandring!

Årsmødets grønne dagsorden trak også naturkrigeren, kokken og tv-værten Nikolaj Kirk til Korsgadehallen. Han fortalte energisk om end bekymret om den pressede danske natur:

– Danmark er i knæ – monsterknæ – vi ligger på sidstepladsen i hele Europa i forhold til beskyttet natur. Det er under otte procent af vores oprindelige natur, vi beskytter, konstaterede han.

Eftervederlag og omkostningstillæg

Siden nytår er Enhedslistens regler for eftervederlag blevet diskuteret flittigt. Årsmødet skulle tage stilling til forslag om at ændre vores praksis på området.

Hans Jørgen Vad fra Aarhus argumenterede for, at Enhedslistens folkevalgte fremover skal afstå fra at modtage eftervederlag.

– Vi skal rydde helt op. Ikke halvt op. Det er en så usympatisk regel, og der skal ingen tvivl være om, at vi kæmper for, at eftervederlaget bliver afskaffet, argumenterede han.

En anden opfattelse havde David Rønne fra København:

– Det er demokratisk, parlamentarisk besluttede midler, som vi vælger at tage fra vores folkevalgte og give til den politiske kamp for forandringer, mente han.

Et klart flertal vedtog, at eftervederlag, der udbetales, selvom den pågældende er i lønnet arbejde, fremover opkræves i partiskat. Til gengæld var der ikke opbakning til forslag om at indkræve det såkaldte omkostningstillæg, som folketingsmedlemmer modtager.

Grøn vs. køn

På årsmødets sidste dag skulle der vælges spidskandidater til Folketinget. Ud over kandidatudvalgets bud på en top 20 blev der præsenteret to alternative lister. Heriblandt var en “grøn liste”, som ville bytte om på Anne Hegelund og Søren Egge Rasmussen, af kandidatudvalget placeret som hhv. nummer to og tre i Østjylland. Et argument for at placere Anne Hegelund som nummer to var, at det ville gøre listens kønsfordeling bedre. Et argument for at placere Søren Egge Rasmussen som nummer to var, at hans erfaring som grøn ordfører er essentiel, nu hvor Maria Gjerding stopper i Folketinget. Et stort flertal af de delegerede stemte for den grønne liste.

Årsmødet skulle også vælge kandidater til EU-parlamentsvalget næste år. Øverst her landede Nikolaj Villumsen, der også bliver spidskandidat i Østjylland til folketingsvalget. Det kan betyde, at han og Søren Egge Rasmussen i første omgang vælges til folketingsvalget i Østjylland, men at Nikolaj Villumsen kort efter vælges til EU-parlamentsvalget og stopper i Folketinget. Dermed kan Anne Hegelund, tredje kandidat i Østjylland, komme i Folketinget alligevel.

Debat om netmedie

Sidste år vedtog årsmødet, at Enhedslisten skulle tage initiativ til et nyt, venstreorienteret netmedie. Siden har en arbejdsgruppe i hovedbestyrelsen undersøgt mulighederne og udarbejdet et forlag til dette årsmøde. Modellen gik i korte træk ud på, at Enhedslisten selv etablerede et mindre netmedie (der via mediestøtte kunne vokse sig større), finansieret ved at halvere antallet af Rød+Grøn-udgivelser. En gruppe medlemmer fra foreningen Solidaritet foreslog, at Enhedslisten i stedet skulle donere 500.000 kr. årligt (også taget fra Rød+Grøn) til Solidaritet, som så kunne skabe netmediet. Endelig kunne årsmødet vælge at stemme nej til begge modeller, hvilket Mikael Hertoft, nyvalgt hovedbestyrelsesmedlem, talte for:

– Et netmedie er en rigtig god idé, men det er nogle rigtig dårlige forslag, vi kan vælge mellem. For det sikre resultat af dem begge er, at vi forringer vores nuværende medie, Rød+Grøn. Derimod er det næsten 100 procent sikkert, at den halve million, der kommer ud af det, ikke vil være tilstrækkelig til at etablere et netmedie.

Årsmødet endte med at stemme nej til begge forslag.

Efter tre dage med vigtige diskussioner og suveræn vegansk bespisning (selv havremælken i kaffen høstede anerkendelse!), kunne Ibrahim Benli, byrådsmedlem i Herlev og nyudnævnt folketingskandidat i Københavns Omegn, holde afslutningstalen. Næste årsmøde finder sted 8.-10. juni 2019 (i pinsen) – med andre ord skal vi igennem to valg, inden venstrefløjen atter mødes til “fætter-kusinebal”.