Bedre velfærd – også på arbejdspladserne

I et velfærdssamfund bør vi passe på hinanden. Alligevel står mange op hver morgen og går på arbejde med ondt i krop eller sind. Det kan vi gøre noget ved med et nyt flertal i Folketinget.

Jakob Neerup, politisk rådgiver tilknyttet velfærdskontoret

Folk har ikke ondt, fordi de er skrøbelige, men fordi de har et alt for hårdt fysisk og psykisk arbejde. Tallene er skræmmende: En halv million føler sig stressede eller meget psykisk pressede. Tre hundrede tusind har ondt i kroppen og må ofte spise smertestillende piller bare for at passe deres arbejde.

Regeringen og alle partier undtagen Enhedslisten har lige lavet en beskeden aftale om arbejdsmiljøet, som langt fra er god nok. Ministeren smed Enhedslisten ud af forhandlingerne, fordi vi havde for mange forslag til forbedringer, hvoraf hovedparten kom fra fagbevægelsen.

Socialdemokratiet og SF er i midlertidig enige med os i, at indsatsen for arbejdsmiljøet skal styrkes – så her kan et nyt flertal gøre en forskel. Selvfølgelig vil det stadig pres udefra, så også Radikale og Alternativet kommer om bord.

Mere kontrol mod social dumping

På alle større byggerier i Danmark foregår der social dumping. Landevejene er fyldt med lastbiler, der køres af udenlandske chauffører med langt dårligere lønninger og vilkår end de danske. Det samme gælder i landbruget og restaurations- og rengøringsbranchen.

Derfor er der brug for øget myndighedskontrol og en koordineret indsats fra Skat, Arbejdstilsynet og politiet. Vi ved, at det virker og tjener sig selv hjem mange gange.

Som altid er de borgerlige partier imod en øget indsats, fordi de vægter hensynet til arbejdsgiverne højere end ordentlige vilkår for lønmodtagerne. Men Socialdemokratiet og SF Enhedslisten er enige med os om en betydeligt øget indsats, hvis der kommer en ny regering. Så der er håb.