Film skal ses i fællesskab

Børnefilmklubber skulle give arbejderforældrene frihed. I dag er ambitionerne kultur og fællesskab for børnene.

Gunna Stark, Rød+Grøn og Husets Børnefilmklub

Danske Børne og Ungdomsfilmklubber (DaBuf) har mere end 70 klubber landet over og tæller omtrent 55.000 medlemmer. Gennem organisationen kan man få adgang nye såvel som gamle film, som de lokale klubber så kan vise for deres medlemmer. Man kan også få hjælp til at starte en lokal klub. Organisationens motto er “Film Skal Ses i Fællesskab”.

Børnekultur frem for børnegudstjenester

Børnefilmklubberne har en historie bag sig, der ikke blot handler om fællesskaber for børn – men også fællesskaber for voksne uden børns tilstedeværelse. I 30’ernes byer boede arbejderne i små lejligheder tit med mange børn. Derfor var det svært for forældre at få privatliv om søndagen, som ofte var den eneste fridag.

Én løsning var at sende ungerne i søndagsskole, hvor præsten nok har sine anelser om sammenhængen, men hvad gør man ikke for at hverve sjæle? I søndagsskolerne lærte man at være ydmyg og vende den anden kind til, hvilket i den tids rigtig røde fagbevægelse og Socialdemokratiet ikke blev regnet for nogen god start på en klassebevidst opvækst. Derfor forsøgte man at udkonkurrere søndagsskolerne med kulturtilbud søndag formiddag.

Fra børnegæst til voksen frivillig

I det sociale boligbyggeri, hvor jeg boede som barn, sad min legekammerats mor i billetlugen i Lyngbyvejens Kino. Så vi kom gratis ind uden at spekulere over, at vi nok ikke var sendt af sted på grund af kulturpolitiske ambitioner.

Sådan blev jeg filmnørd, hvilket jeg i dag udlever dels ved at gå meget i biografen, dels ved at drive Husets Børnefilmklub med en flok andre frivillige filmentusiaster.

I Husets Børnefilmklub kommer 400 børn med deres (bedste)forældre i enten lige eller ulige weekender.

Kurator af kvalitet til børn

I Husets Børnefilmklub, der ligger midt i København, viser vi klassikere og oversete film, gerne fra andre lande end USA. Som kuratorer sammensætter vi et kvalitetsprogram for travle forældre, der nødvendigvis kommer til at sætte bras på iPad’en af og til. Og så ser vi os som en mulighed for enlige forsørgere, der let slipper 300 kr. for at gå i biografen med to børn. I Husets Børnefilmklub får man seks film for 135 kroner i alt.