Grøn inspiration til lokalafdelingerne

I januar gentog Enhedslisten Blågård det populære arrangement “Fra animalsk til vegansk”. Her kunne medlemmer og andre interesserede hente inspiration i en række spændende oplæg – og nyde en lækker kage fra det veganske konditori Kaf i Birkegade.

Sidse Kærsgaard, Enhedslisten Blågård, miljøpolitisk udvalg og tovholder for Dyrevelfærdsgruppen

Ved tilmelding gav flere udtryk for, at arrangementer som dette netop er vigtige for at få folk til at vågne op. At man selv tager del i ansvaret for den grønne omstilling ved bl.a. at skrue ned for indtagelsen af animalske fødevarer som kød og mælkeprodukter. I stedet kan man vende sit fokus mod planteriget, som byder på sunde og næringsrige fødevarer som frugt, grøntsager, fuldkornsprodukter, nødder, frø, kerner samt bælgfrugter som ærter, bønner og linser.

Også efter arrangementet var meldingen klar: “Meget inspirerende at blive udfordret på sin danske, traditionelle madkultur. Oplæggene har helt klart givet stof til eftertanke, og der skal uden tvivl ske ændringer fremover. Så længe politikerne er så sløve, som de er, må man selv gå forrest og gøre en indsats. Og det har jeg i aften fået endnu mere mod på nu – også for mit eget helbreds skyld”, lød det fra en af deltagerne.

Alt at vinde med plantebaseret kost

Det er indiskutabelt, når man kigger mod videnskaben, at der er alt at vinde for både klima- og miljø, folkesundheden og dyrene ved at skrue ned for de animalske fødevarer og op for planterne. Der er også en økonomisk gevinst at hente både for samfundet i form af færre sundhedsudgifter og for den enkelte borger. Man kan nemlig sagtens lave sund, billig mad (også økologisk), hvis bare man tager udgangspunkt i planteriget frem for i det animalske.

En del af problemet er dog, at langt de fleste ikke har lært at bruge planteriget tilstrækkeligt, hverken hjemme eller i skolen. Nu bider det os bagi. Med arrangementer som dette kan vi derfor netop hjælpe hinanden og andre interesserede borgere med at gøre det mere overskueligt at leve både bæredygtigt, sundere – og for så vidt billigere, hvis blot man er villig til at lære nyt om, hvordan man kan gribe det an i det plantebaserede køkken.

Man kunne også med fordel overveje at følge arrangementer som dette op med plantebaserede madlavningskurser og fællesspisning i eller på tværs af lokalafdelingerne. Godt for den grønne omstilling og godt for det sociale samvær. Hermed er ideerne givet videre. Lad os hjælpe hinanden til at blive så grønne, som vi kan – til gavn for kloden, dyrene, for os selv og for vore fremtidige generationer.