Hjerter for vores fattige børn

Græsrodsorganisationen Næstehjælperne gennemførte i marts en landsdækkende aktion, hvor de plantede et papirhjerte for hver af de 64.500 fattige børn, der lever i Danmark.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Hjerteaktionen startede i Fælledparken i København den 16. marts. Her blev der sat 64.500 hjerter i græsset – et for hvert fattigt barn i Danmark.

– Formålet er at visualisere, hvor mange børn, det egentlig drejer sig om, på en måde, der sætter sig fast på nethinden, og hjertet er jo et symbol på kærlighed. Hver eneste af disse børn har fortjent, ikke bare deres forældres, men også vores og samfundets kærlighed, og her må vi bare sige, at det kniber altså gevaldigt med den sidstnævnte kærlighed. Det er ikke kærlighed at lade stå til, mens disse børn præges så voldsomt allerede fra helt små, siger Linda Villadsen, stifter af Næstehjælperne, til netmediet Solidaritet.dk.

Siden fulgte en lang række hjerteaktioner rundt omkring i Danmark, hvor lokale aktivister plantede et papirhjerte for hvert fattigt barn i kommunen.

Ifølge Mellemfolkeligt Samvirke var der 43.400 børn, der levede under fattigdomsgrænsen i 2015. To år senere var tallet 64.500. Antallet af fattige børn i Danmark stiger altså kraftigt i disse år.