Kulturstafetten: Venstrefløjens røde mor på Louisiana

Af:

Hvis man siger grafiske værker fra 1970’erne, så er der nok mange, der tænker på Dea Trier Mørch. Jeg er selv vokset op med hendes bog “Vinterbørn” på stigereolen I stuen, og det er blandt andre værker fra denne bog, der er udstillet på Louisiana I Humlebæk i øjeblikket.

Eva Hyllegaard, Amager Vest

På udstillingen kan man også opleve billedserien “Ind i Verden”, der er lavet til bogen af samme navn fra 1977. Her bliver man guidet gennem en fødsel, hvor alt er helt naturligt – næsten som at være der selv. Bogen blev i sin tid brugt til undervisning, og billedserien var nyskabende, fordi den viser fødslen, som den var. Jeg blev meget rørt over værkerne, og den historie, de fortæller. Samtidig igangsatte serien mange tanker om kærlighed, uskyldighed og liv.

Der er en detaljerigdom i Dea Trier Mørchs værker, som jeg var overrasket og imponeret over at se på grafiske tryk. Ikke mindst i hendes politiske værker, der også er repræsenteret på udstillingen. Som museet skriver, viser det “hendes engagement i både den nære og fjerne verden, tidens samfundspolitiske agenda og globale begivenheder.”

I værket “Helikopteren” fra 1969 citerer Dea Trier Mørch Marx: “Nødvendigheden af at skaffe stadig øget afsætning af produkterne jager bourgeoisiet ud over hele jordkloden”. Der er ingen tvivl om, at det var på venstrefløjen, at hun fandt sin inspiration og indignation.

Udstillingen er den første samlede udstilling af Dea Trier Mørchs værker, og den kører til den 28. april.VINTERBØRNENES RØDE MOR PÅ LOUISIANA