Hvor blev holdningerne af?

I 70’erne var venstrefløjsmusik popkultur. Det var moderne at være rød, hvilket afspejlede sig tydeligt i musikken. Sådan er det ikke i dag. Alligevel er der stor grund til optimisme.Maria Prudholm, Rød+GrønI dag bekender musikere sig sjældent til et bestemt politisk parti. Det betyder imidlertid ikke, at der ikke er nogen musikere, der har stærke holdninger. Men tendensen i hele Vesten er, at det er de større værdier, grundværdierne, der fylder. Det betyder samtidig, at det er nemmere at identificere sig med teksten og melodien.

Fællesskab og plads

Det handler om fællesskab, omsorg, mangfoldighed og retten til at være den, man er. Men det handler også om personlige historier, som man kan spejle sig i. Det handler om at række ud og holde fast. Dykke ned og rejse sig op. Og det hele understøttes som regel, musikalsk set, af en mere eller mindre melankolsk klang.I et samfund, hvor politikerne insisterer på at ignorere folkets stemme, synger musikerne sig ind i vores hjerter og giver os håb og mod til at bryde med de snævre rammer. Det er lige præcis den politiske medicin, som vores fællesskab har brug for.

Her på siden kan du læse uddrag af nutidige sange, der rummer progressive, politiske budskaber. Der findes masser af anden kunst og kultur, der på samme måde er inkluderende, bryder rammerne og har et politisk budskab – men som ikke hæfter sig til et parti eller en ideologi.No Time To Sleep– Tina DickowSo who’s gonna sing a song of faithIf no one prays for anything that can’t be bought or sold?And who’s gonna tell the story straightDoes anyone believe there’s still a story to be told?Somewhere along the line you just stopped walkingWhen the undercurrent got too strongSomeday a lonely busker will come knockingWith a soft and long forgotten songThat you’ve got no one to follow, and no one will follow youAin’t that a relief?That everything and everyone must grow in oppositionTo resistance and contradiction – this ain’t no time to go to sleepThis ain’t no time to go to sleepEt hav af udstrakte hænder– Søren Huss

Jeg har stirret op fra dybetOg jeg så et bølgende havAf udstrakte hænderDa kærlighed rakte nedHoldt mig fast, og holdt så længeAt jeg til sidst kunne vriste mig friMed viljen til selv at stå og holdeTanken om at leve udFor alle drømme bristetUden tro, uden håbMed hjertet der skrigerJeg kan ikke mer’Jeg tror jeg bliver liggende her

Plads Nok– Annika AakjærDe siger vi ska’ op i tempo,hvis vi ikk’ skal gå i stå,de siger vi ska’ stik vores nabohvis han gør noget, han ikke måde siger at polerne smelter,at moder jord snart går amokog de samme folk siger at vi ikk’ har penge nokog pludselig er vi dem,der ikk’ kan kende vores næste igenvores eget hjemder er plads nok i det her land,vi behøver faktisk ikke at træde på hinandender er plads nok i den her andedamingen grund til at rede alt ved samme kamFirst Time He Kissed a Boy– Kadie ElderKeeping backThe ghost insideLocked him in a packAll his lifeAll his lifeFirst time he kissed a boyHe had never never knownCover up is what they toldFeel so cold