Hvor skal arbejdskraften komme fra?

Af: Emil Wrisberg og Per Bregengaard, Politisk Økonomisk Udvalg

Enhedslisten møder spørgsmålet, når vi taler om at øge investeringerne i klimaet og forbedre velfærden.

Diskuter vores svar på et offentligt møde:

Oplæg ved:
Victoria Velasquez, Enhedslistens arbejdsmarkeds- og beskæftigelsesordfører.
Faglig kommentar ved en repræsentant fra Fagligt Landsudvalg

Onsdag d. 22. november kl. 19.00-21.00.

Mellemfolkeligt Samvirke, Community Hall, opgang B, Fælledvej 12 i gården, 2200 N.

Eller deltag over zoom. Mail [email protected] for et link.

Arr. Enhedslistens Nørrebro-afdelinger, Fagligt Landsudvalg og Politisk Økonomisk Udvalg

SMV-regeringens svar:

At øge arbejdsudbuddet betyder ikke, at der skal skaffes flere arbejdspladser. Det er økonom-sprog for at øge udbuddet af arbejdskraft. Vi mangler nemlig ledige hænder, siger SVM-regeringen. Og mangler ledige hænder ikke, så øger udbuddet af arbejdskraft automatisk efterspørgslen ifølge den liberalistiske teori. Lavere løn skaber ligevægten. Det er i kapitalens interesse.

Mette Frederiksens regering vil give skattelettelser, bl.a. hæves topskat-grænsen. Det øger uligheden. Men flere penge i lommen efter skat er en gulerod til at arbejde – og arbejde mere, siger regeringen. Men hvor mange gælder det for? Hvor mange vil hellere arbejde mindre end have mere i lønposen?

SVM-regeringen vil importere mere arbejdskraft fra udlandet. Vi skal også piskes til at øge udbuddet af arbejdskraft. Tyveriet af St. Bededag er det seneste eksempel. At øge pensionsalderen og forringe mulighederne for at få pension er andre metoder til at skaffe mere arbejdskraft. Dertil kommer stokkemetoderne ved at forringe vilkårene for folk på overførselsindkomst og indføre 37 timers arbejdspligt for kontanthjælpsmodtagere med et ”integrationsbehov”.

Andre veje til bedre velfærd og klima

Den socialdemokratisk ledede regerings udbudspolitik er uspiselig. Men er der andre veje, når vi vil en bedre velfærd og klimaindsats? Opgaven skal løses, hvilket kræver uddannet og opkvalificeret arbejdskraft. Det skal derfor være attraktivt at tage en velfærdsuddannelse eller en uddannelse, der fremmer grøn omstilling. Man får også mere arbejdskraft med et bedre arbejdsmiljø med mindre nedslidning og stress, som øger sygefraværet.

Danmark har gigantiske overskud på handels- og betalingsbalancerne. Realiteten er, at vi i Danmark pukler for at skabe varer og tjenester, der købes af forbrugere og virksomheder i udlandet. – Og vores varer er ikke nødvendigvis lykken for dem. For nogle er arbejdsløse, fordi de ikke selv får lov til at skabe værdier. Deres land er ikke tilstrækkelig konkurrencedygtigt.

Alternativet til vores underforbrug og underinvesteringer af de værdier, der bliver skabt her i landet, er at øge forbruget i velfærdssektoren og investeringerne i den grønne omstilling, Danmark skal ikke være mindre konkurrencedygtig ved at være mindre dygtig og teknisk set ringere og på den måde sænke produktiviteten. Vi skal være mindre konkurrencedygtige gennem et højere løn- og skatteniveau – ikke mindst på profitter. Mere i løn f.eks. i velfærdssektoren vil tiltrække arbejdskraft, hvor der virkelig er brug for den. Skal det være Enhedslistens svar? Er der andre veje?