Møde med Ingeborg Breines om fredskultur den 24.1

Af: Freds- og Konfliktløsningsgruppen

Ingeborg Breines har skrevet en bog om fredskultur. Hun har en humanistisk uddannelse i filosofi, fransk litteratur, idéhistorie og kunsthistorie, med professionelle grader fra universitetet i Nantes og universitetet i Oslo. Hun har en baggrund i undervisningen, med tilknytning til det norske råd for innovation i undervisningen. Hun fungerede som generalsekretær for den norske nationale kommission for UNESCO, før hun kom til UNESCOs hovedkvarter, hvor hun først havde stillingen som særlig rådgiver for generaldirektøren for kvinder og køn, derefter som direktør for programmet for kvinder og fredskultur. Efterfølgende blev hun udnævnt til direktør for UNESCO-kontoret i Islamabad og UNESCOs forbindelseskontor i Genève. Efter sin pensionering fra UNESCO var hun i omkring tre år direktør for Nordland Akademi for Kunst og Videnskab, Nordnorge.

Ms. Breines har tjent og tjener i en bred vifte af bestyrelser og udvalg. Hun har forfattet, medforfattet og redigeret publikationer, især om kønsspørgsmål, uddannelse, konfliktløsning og en fredskultur, herunder for UNESCO. Fra 2006 til 2016 var hun i bestyrelsen for International Peace Bureau, IPB, Genève, de sidste syv år som medpræsident. Hun har tætte relationer til norske fredsorganisationer, herunder bestyrelsen for FN-foreningen, WILPF, Forum for udvikling og miljø og Fredsalliancen.

Link til Ingeborg Bregnes bog Fredskultur

Der kommer et forslag til Enhedslistens Årsmøde om, hvordan Enhedslisten kan bidrage til skabelse af en fredskultur i Danmark.

Online møde onsdag 24.1.24 kl. 19:00 om fredskultur