Lær at bruge organiseringsmetoderne

Af: Jakob Mathiassen - Faglig Organisator i Enhedslisten

Lær at organisere dine kollegaer og kammerater til fælles kamp ved at bruge organiseringsmetoderne.

Enhedslisten har i efteråret 2023 afholdt faglige kurser i at bruge organiseringsmetoderne.

Lars Knud Lauridsen er gulvlægger, tillidsrepræsentant og medlem af 3F, han fortæller om kurset: “Kurset giver nogen gode værktøjer til at kunne få kollegaer med til at “se” hvad det er der sker og jeg har personligt opnået at få nogen flere kollegaer engageret i det faglige arbejde.”

Læs mere om organiseringsmetoderne på vores ressourceside for faglige uddannelser her:  https://faglig.enhedslisten.dk/faglige-uddannelser/

Hvis du er interesseret i at organisere dine kammerater i lokalafdelingen eller dine kollegaer på arbejdspladsen til fælles kamp eller noget helt tredje, så kan du – helt gratis – få et kursus i at bruge metoderne, skræddersyet til jeres behov. De eneste krav er:

1.  I kan samle minimum fem deltagere til kurset, og de behøver ikke være medlemmer af Enhedslisten allesammen.
  2. I har et klart afgrænset område som I vil organisere, for eksempel kollegaerne på arbejdet eller medlemmerne i lokalafdelingen.

Kontakt mig på [email protected] for mere information om kurserne.

En succesfuld organisators hemmeligheder

Den amerikanske fagforenings organisation www.labornotes.org har kogt det grundlæggende ved organiseringsmetoder ned til 48 hemmeligheder og arrangeret dem i otte lektioner i bogen En succesfuld organisators hemmeligheder. Hver HEMMELIGHED indleder et nyt kapitel i organiseringsprocessen. Undervejs er der VIRKELIGHEDENS EKSEMPLER, der viser, hvordan organisatorer har brugt HEMMELIGHEDERNE i virkelige kampe. Bogen indeholder også vigtige TIPS til organiseringsprocessen og ØVELSER.

Den danske udgave af bogen er blevet tilpasset de særlige danske forhold og udstyret med danske eksempler af faglige ballademagere med vidt forskellig baggrund. Fælles for os alle er, at vi vil have bevægelsen tilbage i arbejderbevægelsen.

Bogen er skrevet til almindelige arbejdere, der vil kaste sig ud i at organisere deres arbejdsplads, men du kan bruge de grundlæggende metoder til alle typer organisering, for eksempel til organisering af din lokalafdeling i Enhedslisten.

Læs mere om bogen her:

eller her: