Kontanthjælpen ville være 30 % højere, hvis den fulgte den lave lønudvikling

En voksen kontanthjælpsmodtager uden børn får i dag 12.326 kr. om måneden før skat, men burde have 4.400 kr. mere, hvis kontanthjælpen havde fulgt den lave lønudvikling. Siden 1994 er den gennemsnitlige lønindkomsten efter skat nemlig steget med 38 %, mens kontanthjælpen efter skat er steget med 6 %. Det viser en ny analyse fra Cevea.

Af: Katarina Held, medlem af Politisk Økonomisk Udvalg i Enhedslisten
Hvad er kontanthjælp?

Kontanthjælp er den hjælp, som vi giver personer, der har været ude for en social begivenhed, fx sygdom eller arbejdsløshed, som medfører, at personen ikke kan skaffe det nødvendige til sig selv og sin familie, og hvis personen ikke kan blive forsørget af andre eller af andre ydelser som dagpenge og pension.

Kontanthjælp er den tryghed, som vi giver hinanden, hvis ulykken og uheldet skulle ramme os. Men hvordan kan man leve af det beløb, som man i dag får? Det kan du jo reflektere over. Svaret får du ikke her. Til gengældt bliver du klar over, hvor ringe Folketinget i dag stiller personer med brug for hjælp i forhold til tidligere.

Den usynlige udvikling gør Cevea synlig

Cevea har lige offentliggjort en meget vigtig og grundig analyse af udviklingen i kontanthjælp. Det er denne analyse, som jeg benytter. Se linket nedenfor. Med bistandsloven fra 1976 byggede hjælpen på en individuel behovsvurdering, med reformen af kontanthjælpssystemet i 1987 blev der etableret faste satser, og fra 1991 er kontanthjælpen blevet reguleret med udgangspunkt i lønudviklingen på det private arbejdsmarked. Ja, det er aftalt, men det er ikke det, som sker.

Cevea skriver:

– at der i 26 ud af de 30 år fra 1994-2024 er trukket et beløb fra kontanthjælpssatserne, så de ikke har fulgt lønudviklingen;

– at skattereformer i samme periode har tilgodeset beskæftigede bl.a. med beskæftigelsesfradraget (10,65 %), jobfradraget og afskaffelsen af mellemskatten; kontanthjælpsmodtagere m.fl. har fået nedsat satserne, så det svarer til, at de også betaler de beskæftigedes arbejdsmarkedsbidrag;

– at lønreguleringen skulle bygge på tal fra Dansk Arbejdsgiverforening, og ifølge den er lønnen steget med 41 % siden 1994 (fraregnet inflation);

– men at regeringerne har valgt at fraregne pension, udviklingen i arbejdstid og i sammensætningen af lønmodtagere mm., og dermed bliver Finansministeriets tal for lønudvikling meget lavere end Dansk Arbejdsgiverforenings.

Hvad er kontanthjælpen så i dag?

Kontanthjælpsmodtageres indkomst efter skat er kun steget med 6 % siden 1994. Hvis den var fulgt med lønudviklingen, ville den være 30 % højere. Dvs. 2.800 kr. mere om måneden efter skat for en voksen ikke-forsørger, og det vil sige, at før skat skulle der lægges 4.400 kr. til den nuværende sats på 12.326 kr. om måneden. Forringelsen er dog endnu værre for unge under 30 år og indvandrere.

Forklaring til figuren: Lønnen i 1994 er sat til 100, så figuren viser den procentvise stigning. Da der har været skattelettelser i perioden (størst for lønindtægter), er lønnen efter skat steget mere end lønnen.

Læs Ceveas analyse: Udhulingen af kontanthjælp – En analyse af kontanthjælpens udvikling gennem 30 år. Feb. 2024