Kort nyt fra Folketinget

EL i forhandlinger om forskningsreserven

Da Tommy Ahlers, nyudnævnt uddannelses- og forskningsminister, debuterede i Folketingssalen, var forskningsordfører Eva Flyvholm snedig: “Vil ministeren bekræfte, at vi bliver inviteret med til forhandlingerne om forskningsreserven, som traditionen er?”.

Ministeret så perpleks ud, og først efter flere sekunders tavshed lovede han: “Jeg synes, at I alle sammen virker meget, meget flinke, og jeg elsker diskussion, så det vil jeg gerne bekræfte, at I alle sammen bliver inviteret til.” Det er en sejr, for sidst blev Enhedslisten faktisk ikke inviteret til forhandlingerne. Men det var den nye minister nok ikke blevet briefet om.

Udemokratisk svækkelse af statsrevisorerne

Folketingets præsidium vil sørge for, at én statsrevisor alene ikke fremover kan igangsætte undersøgelser. Enhedslistens eget præsidiemedlem, Christian Juhl, kalder det “n klokkeklar svækkelse af vagthunden overfor magten” og støtter ikke forslaget.

Det var netop kun én statsrevisor, der krævede en undersøgelse af DONG-skandalen, så med den nye regel ville DONG-skandalen aldrig være blevet undersøgt. Christian Juhl uddyber: “At statsrevisorerne kan sætte undersøgelser i gang, giver os snor i, hvordan regeringen forvalter deres magt. Nu skal magten i stedet lukkes om endnu mere om sig selv. Det er simpelthen angreb på vores åbne demokrati.”

Godt grønt udspil fra S

Socialdemokraterne har netop fremlagt deres grønne udspil. Pernille Skipper savner større ambitioner for transport og landbrug og ikke mindst konkrete tal for klimamålsætningerne, men er ellers positivt stemt. “Det grønneste i regeringens energiudspil har groft sagt været energiministerens slips. Men med Socialdemokratiets udspil kan vi se, at forskellen på en rød og en blå regering bliver det grønne,” fastslår hun og tilføjer: “Selvfølgelig kan klimaet ikke bruge bedre end de andre til noget, men det er godt nok væsentligt nemmere for Enhedslisten at se sig selv og ikke mindst en løsning på klimakrisen i Socialdemokratiets politik end i den siddende regerings.”