Kort nyt fra Folketinget

Licensaftale er asocial

Regeringens og Dansk Folkepartis model til afskaffelse af medielicensen møder undren fra Enhedslisten.

– Det giver god mening at flytte licensen over på skatten. Det har Enhedslisten foreslået i snart 20 år. Men det er uforståeligt, at regeringen og DF ikke ved samme lejlighed gør medieskatten indkomstafhængig, påpeger medieordfører Søren Søndergaard og uddyber:

– Med regeringens model vil direktøren i Hellerup også fremover kun skulle betale det samme som SOSU-assistenten i Ballerup. Hvordan kan DF være med til noget så asocialt, spørger han.

Drop meningsløst karakterkrav til gymnasierne

En ny analyse fra tænketanken Kraka viser, at unge fra udsatte boligområder vil blive hårdt ramt af de nye karakterkrav på gymnasiale uddannelser. Mange vil blive afskåret fra gymnasiet, selvom de ifølge analysen kunne forventes at gennemføre en videregående uddannelse. Det vidner om, at gymnasiereformens karakterkrav på 5 er helt uigennemtænkt, mener Enhedslistens undervisningsordfører Jakob Sølvhøj.

– Jeg vil opfordre partierne bag gymnasiereformen til at genvurdere aftalen og droppe det nye høje karakterkrav, udtaler han.

Nødberedskab er dagligdag på hospitaler

Mange afsnit på landets sygehuse må undtages fra en lockout, fordi bemandingen allerede er helt nede på niveau med nødberedskabet eller sågar i fare for at blive lavere.

– Det er skræmmende, at vores sundhedsvæsen mange steder til hverdag kører på noget, der minder om nødberedskab, siger Pernille Skipper.

Hun finder forklaringen i de sidste mange års besparelser på sygehusene.

– Det har mærkbare konsekvenser for patienterne. Og så har det ikke mindst konsekvenser for de ansatte, der løber rundt og må strække sig langt ud over det rimelige for at få tingene til at hænge sammen.