Kridt skoene – spekulanterne kommer!

Lykkeriddere og platugler maser sig i disse år massivt ind på ejendoms- og boligmarkedet i København og på Frederiksberg. Og det er kun et spørgsmål om tid, før de også indtager de større provinsbyer.

Gunna Starck, Rød+Grøn

Der er ikke boligmangel, men bolignød i København og på Frederiksberg. Flere, end der er boliger til, vil bo der. Samtidigt er der masser af m2, som ikke er til rådighed, fordi de ikke er til at betale eller bliver brugt til noget andet end beboelse for en skattebetalende borger – og vælger.

Kampen om boligerne har åbnet et marked for lykkeriddere, der går efter hurtige penge. Det er skruen uden ende, indtil ejendomsmarkedet kollapser. Om 12-14 måneder, gætter jeg på, men vi kan da hjælpe det på vej. Det er et pyramidespil, hvor det gælder om ikke at være den sidste.

Neoliberal tankegang og store formuer samlet hos kapitalfonde og pensionskasser er nogle af spillerne. Så hvis du glæder dig over, at din pensionskasse gør det så godt, at du kan se frem til en bedre pension, så har du eller dine børn måske selv betalt over boligudgiften.

Lovligt boligfup

På Enhedslisten Københavns generalforsamling den 9. marts (efter redaktionens slutning) lå der et forslag fra Jette Gottlieb og mig om, at medlemmerne som led i valgkampen forholder sig aktivt til bolig- og ejendomsforholdene i København. Det drejer sig om omgåelse af regler og love på forskellige fikse måder – en del er desværre lovlige. Kapitalgrupper opkøber ejendomme og benytter systematisk lejelovens § 5 stk. 2 til at “modernisere” lejligheden, så lejen ved genudlejning kan hæves betragteligt. Ejeren af en udlejningsejendom udlejer lejlighederne som turist-, erhvervs- eller “frem”-lejemål. Lejerne kommer man af med ved at tilbyde dem en anden lejlighed, hvis man har mange ejendomme eller ved at betale dem for at flytte. Ejerlejligheder opkøbes med henblik på at udleje dem dyrt og midlertidigt

På andelsmarkedet udlejer boligforeninger ledige andele på korte kontrakter for at få det til at løbe rundt efter nogle uheldige låntagninger. Lejere, andelshavere og ejere udlejer deres bolig via AirBnB i halve år, mens de selv bor hos f.eks. kæresten eller i kolonihaven. Kreative mennesker lejer en dyr herskabslejlighed til 30.000 kr. og udlejer 5-6 værelser for 8-10.000 stk. om måneden til udenlandske studerende som “co-living”. Ved en del af disse arrangementer er man nødt til at snyde og tilmelde et CPR-nummer. Lejerne er ofte turister eller udenlandske studerende, der betaler sig forrest i køen uden megen tanke for, hvad det gør ved byen.

Anmeld de falske udlejere

Hvad er der i vejen med det – er “alle” ikke glade? Lejerne får et dyrt, men eftertragtet sted at bo, og udlejerne tjener masser af penge.

Men byen er ikke glad. Fiduserne udhuler de få begrænsninger – bopælspligt og lejeloft – som boligspekulationen er underlagt og fjerner billige boliger fra almindelig udlejning. Og det udhuler den sociale sammenhæng i de enkelte ejendomme og bydele.

Vi foreslår, at når vi husstandsomdeler under valgkampen, så smider vi også en seddel om problematikken i postkassen – med opfordring til at kontakte Enhedslisten lokalt. Vi foreslår, at vi registrerer de adresser, hvor postkasserne er forsynet med f.eks. Akutbolig, Lejebolig, Q home, Hey4you, Livex.dk og lignende. Så kommer der en bevidsthed og opmærksomhed om “falske udlejninger” i nærheden. Alle kender jo nogen, der mangler et betaleligt sted at bo. Beboere kan være bange for at stå frem, men kan på den måde komme af med deres oplysninger. Enhedslisten står som anmelder af fupudlejningerne og kommer forhåbentlig også til at stå med nogle bannere.

Det her sker ikke kun i København. Spekulanterne komme også til din by – så kridt skoene!