Når kampen for frihed sender en bag tremmer

Deltagelse i fredelig demonstration for frihed og demokrati. Det er blot en af grundene til, at tusinder i dag sidder fængslet – nogle på livstid. Enhedslisten sender ved årsskiftet solidaritetshilsner til politiske fanger i udvalgte lande og lover dem, om at deres kampe ikke er glemt.

Hanan Chemlali, udenrigspolitisk rådgiver

Tortur og andre former for nedværdigende behandling er dagligdag for tusindvis af politiske fanger verden over. Kampen om retfærdighed og løsladelse kæmpes hver dag af civilsamfundsorganisationer og aktivister verden over. Håbet må aldrig falme.

CatalonienOktober sidste år stemte det catalanske parlament for en uafhængighedserklæring fra Spanien – en afstemning som den nationale spanske regering klassificerede som ulovlig. Spansk politi blev sat hårdt ind, arresterede adskillige mennesker og forhindrede andre i at stemme. Den catalanske regering blev tvangsafsat, og Spanien indførte direkte styre fra Madrid.

Det er nu lidt over et år siden, at catalanske kunstnere, folkevalgte og civilsamfundsledere blev fængslet, og de står hver til domme på 25 år. Ni er fortsat fængslet, andre ni er i eksil. En af de fængslede er 43-årige Jordi Cuixart, formand for Spaniens største kulturorganisation, Ómnium Cultural. Han står til en dom på 17 år for at bruge sin ytrings- og forsamlingsfrihed til offentligt og demokratisk at forsvare Cataloniens ret til selvbestemmelse.

Colombia

I over 50 år har borgerkrig hærget Colombia. Over syv millioner colombianere er sendt på flugt, og mere end 250.000 mennesker har mistet livet.

For at sætte en stopper for grusomhederne underskrev Colombias regering og oprørsbevægelsen FARC en ambitiøs fredsaftale for to år siden. Men det er ikke gået godt med at implementere freden. 400 sociale ledere og menneskerettighedsaktivister og 80 afvæbnede oprørere fra FARC er blevet myrdet, siden underskrivelsen af fredsaftalen.

I april 2018 blev 51-årige Jesús Santrich, en af hovedforfatterne til fredsaftalen og en del af FARC´s forhandlingsdelegation, fængslet på anklager om narkosmugling. USA ønskede ham udleveret med afsæt i deres “War on drugs” politik. Efter et halvt års frihedsberøvelse kunne Colombias statsanklager ikke fremlægge beviser for narkosmuglingen. Alligevel sidder han stadig fængslet.

Tyrkiet

Fængsling på baggrund af obskure anklager er hverdag for mange i Tyrkiet. Ni parlamentsmedlemmer, herunder forkvinden og formanden fra det pro-kurdiske parti HDP er på nuværende tidspunkt fængslet. Ved sidste valg fik HDP seks millioner stemmer og er dermed det tredjestørste parti i Tyrkiet.

En af de politiske fanger er den tidligere medformand Selahattin Demirtas. Den 4. november 2016 blev han sammen med tolv andre medlemmer af parlamentet ulovligt tilbageholdt med anklager, der tog afsæt i deres offentlige politiske taler og pressemeddelelser. Demirtas sidder i et topsikret fængsel og er indtil videre dømt til fire år og otte måneders fængsel på grund af en tale, han leverede for fem år siden, som en del af den kurdiske fredsproces. Talen blev præsenteret som ’propaganda for terrorisme’. Demirtas står anklaget for kriminelle handlinger med en samlet dom på 183 år.

Du kan gøre en forskel

International solidaritet spiller en afgørende rolle i kampen for demokrati og frihed. De nævnte fanger og lande er desværre blot nogle få blandt mange, for hvem kampen for frihed har betydet et liv bag tremmer.

Du kan også gøre en forskel. En lang række organisationer verden over kæmper for politiske fangers rettigheder. Du kan involvere dig i deres arbejde eller selv skrive en solidaritetshilsen. Hvis nogle af de nævnte sager har berørt dig, er du velkommen til at skrive til [email protected] for at få oplysningerne på fangernes lokation.