Nytårsquiz: Sådan gik det i 2018

For et år siden bad vi Rød+Grøns læsere om at kigge i krystalkuglen og se, hvordan verden ville se ud den 1. december 2018. Her kan du se, hvordan året er gået – og hvem der er partiets nye profet.

1. Er anskaffelsen af nye kampfly blevet udsat? Nej.
  1. Er det besluttet at afholde en folkeafstemning i England med relation til Brexit? Nej.
  1. Har vi haft mindst to stormflodssituationer i Danmark? Nej.
  1. Har der været målt over 415 ppm CO2 i atmosfæren? Nej – men en ny opgørelse fra Den Meteorologiske Verdensorganisation viser, at den gennemsnitlige koncentration af CO2 i atmosfæren er den højeste, der nogensinde er målt.
  1. Har Danmark genåbnet for kvoteflygtninge? Nej.
  1. Kan Inger Støjbergs tæller på ministeriets hjemmeside (uim.dk) prale med mindst 100 gennemførte stramninger på udlændingeområdet? Nej, men tæt på: 98.
  1. Har der været krigshandlinger mellem Nordkorea og et andet land? Nej.
  1. Får Vänsterpartiet i Sverige flere end sine nuværende 21 mandater (ud af 349) ved Rigsdagsvalget 9. september? Ja, 28 mandater.
  1. Er Putin russisk præsident efter præsidentvalget i marts? Ja (selvfølgelig!).
  1. Bliver det populistiske femstjerneparti i Italien det største parti ved parlamentsvalget, som holdes senest i maj? Ja.
  1. Mister Trump sit flertal i senatet og/eller i Repræsentanternes Hus til valget i november? Ja, Demokraterne opnåede flertal i Kongressen.
  1. Er Løkke fortsat statsminister? Ja.
  1. Er de ni fængslede parlamentsmedlemmer fra det venstreorienterede, pro-kurdiske parti HDP i Tyrkiet blevet løsladt? Nej.
  1. Er der i Colombia blevet valgt en ny præsident, der støtter den forsatte implementering af fredsaftalen? Nej. Den konservative Iván Duque blev valgt som præsident i august, og han er kritisk over for aftalen.
  1. Kører en førerløs bus i rutefart i Danmark? Nej.
  1. Er Caroline Wozniacki nr. 1 på verdensranglisten i tennis? Nej, hun må nøjes med 3. pladsen. Simona Halep ligger øverst på kvindernes verdensrangliste.
  1. Går Danmark videre fra gruppespillet ved VM i herrefodbold? Ja – men blev slået ud af Kroatien i 8. delsfinalen.
  1. Har Enhedslisten mindre end 114 kommunal- og regionsrådsmedlemmer? Vi fik valgt 115. Nej.
  1. Er der blevet skåret i SU’en? Nej – men de økonomiske vismænd har anbefalet at omlægge SU’en på kandidatuddannelserne til et lån.
  1. Er regeringen kommet med tiltag om kortere skoledage? Ja – i et folkeskoleudspil fra september foreslår regeringen at skære ned på den understøttende undervisning og i alt gøre skoleugen små to timer kortere. Men det er endnu ikke vedtaget.

I optællingen tegnede det længe til dødt løb mellem Rød+Grøn-redaktøren og sekretariatslederen på Landskontoret. Simon Halskovs og Johanne Skrivers 16 pletskud blev dog solidt overgået af tippene fra en kammerat i Vanløse. Med imponerende 20 ud af 20 rigtige er Jan Spangenberg årets mest klarsynede kammerat. Rød+Grøn-redaktionen ønsker Jan et stort tillykke og er på vej med et gavekort til Coops butikker!