Vagtskifte i EU-parlamentet

Af: Rød+Grøn har stillet spørgsmålene

Enhedslisten har nu præsenteret sin liste med kandidater til EU-parlamentsvalget d. 9.juni næste år med Per Clausen som spidskandidat.

Hvorfor stiller du op?

Det er vigtigt, at Enhedslisten er repræsenteret i EU-parlamentet. Vi formår at kombinere en grundlæggende kritisk holdning til EU-systemet og traktaternes borgerlige indhold med en aktiv indsat for at skabe resultater for mennesker, miljø og klima – også i EU-parlamentet. Det vil jeg gerne gøre en indsats for at sikre, at vi fortsat kan gøre, konstaterer Per. Jeg har en vision om et mere rødt og grønt Europa. Det kræver et opgør med store dele af EU’s politik og struktur. Mere demokrati, mere fællesskab og fokus på almindelige menneskers interesser samt klima og miljø.

Hvad kommer højt på dagsorden i valgkampen?

Hvad der skal være de vigtigste spørgsmål i vores valgkamp afgøres først efter en god og omfattende dialog med medlemmerne, påpeger Per. Mit bud er, at vi skal have fokus på et opgør med skatteunddragelser som et led i at finansiere investeringer i en grøn omstilling, som også skaber masser af nye arbejdspladser. Det er ikke nok både at være røde og grønne. Det røde skal være en uadskillelig del af det grønne og omvendt.   –  Så skal vi huske, fortsætter Per, at EU-valget bliver den første mulighed for vælgerne til at sige, hvad de mener om regeringen. Det burde entydigt være en fordel for os. Samtidig har vi en markant anderledes politisk linje end alle andre partier, hvor vi kombinerer konkret EU-kritik med politiske bud på, hvordan vi kan opnå konkrete resultater.

Valgforbundet med Folkebevægelsen sikrede os mandatet sidst. Genvinder vi mandatet?

–  Jeg tror, at de fleste af Folkebevægelsens vælgere grundlæggende er venstreorienterede – og derfor ikke lader sig friste af DF og Nye Borgerlige. Derfor tror og håber jeg på, at rigtig mange af dem vil stemme på Enhedslisten. Men her er jeg også overbevist om, at vi har brug for en god og inddragende proces forud for valget, hvor alle medlemmer af Enhedslisten oplever, at der bliver lyttet til dem.