Budgettet på plads i København: Nu venter slaget om Amager Fælled

Der blev arbejdet hårdt og hele natten, inden Enhedslisten i København kunne indgå forlig om budgettet for 2018. Nu tager vi et første skridt mod mindre ulighed i København.

Enhedslistens gruppe i Borgerrepræsentationen

Budgetaftalen mellem Enhedslisten, Socialdemokratiet, SF og DF blev forhandlet igennem langt hurtigere end de forhenværende år. Til trods for, at processen er blevet fremskyndet, har Enhedslisten på mange måder været tungen på vægtskålen ved forhandlingsbordet. I år har vi prioriteret bekæmpelse af den stigende ulighed mellem de forskellige bydele og byens udsatte områder.

Færre sager per sagsbehandler

Vi har tilbagerullet store effektiviseringer og reddet alle udløb på det sociale område. På det grønne område er det lykkedes at sikre skoleveje rundt om i byen, blandt andet Nordre Frihavnsgade, der nu bliver en cykelgade.

Vi har fået vedtaget et pilotprojekt, hvor hver sagsbehandler på Lærkevej kun har 50 sager, som skal sikre de arbejdsløse en ordentlig og hurtig behandling.

Vi ved godt, at det langt fra er nok, at der kommer færre sager på Lærkevej. Sådan skal det også være på alle jobcentre i København, men dette er et skridt på vejen. Desuden har vi afbødet regeringens værste konsekvenser af forringelser på danskuddannelser til voksne udlændinge.

I år har vi har fået mere på kulturområdet end nogensinde tidligere. Vi har sikret udsatte børns deltagelse i kultur og foreningsliv, renoveringer af flere biblioteker og flere penge til kulturhuse. Samtidig er det lykkedes at give et kæmpe løft til hele foreningsområdet, heriblandt løft af fodboldbaner og idrætsanlæg i de udsatte boligområder. Endelig er det lykkedes at få afsat midler til Kampsportens Hus på Nørrebro, så en opførelse af huset endelig bliver en realitet.

Flere pædagoger i klubberne

Skolerne har fået et historisk beløb på 60 millioner de næste fire år. Her er der afsat 15,6 millioner til flere pædagoger i fritidsklubberne, og endelig er det lykkedes at tilbagerulle sommerferielukning i daginstitutionerne. Vi ville også gerne have gjort mere for at løfte dagtilbuddene – vi har forhindret en masse besparelser – men der er stadig meget at kæmpe for.

Amager Fælled er ikke nævnt i budgettet, da vi er grundlæggende uenige med Socialdemokraterne om byggeprojektet. Skulle Amager Fælled have været med i budgettet, skulle det være med fuld fredning – og det kunne vi ikke få. Enhedslisten er ikke interesseret i at indgå et dårligt kompromis, så tager vi hellere kampen op! Der er i Borgerrepræsentationen ikke et flertal for at stoppe byggerierne lige nu, men vi kæmper hårdt for, at der i november er et rødt og et grønt flertal for et fuldt stop.

Læs mere om budgetaftalen på kbh.enhedslisten.dk.