Grønne aktivister yder havbrug modstand

På stranden ved ’Den Permanente’ i Aarhus brænder et lille bål. I Gribskov i den anden ende af landet er en kæmpestor opslagstavle på hjul blevet udsmykket med en smukt malet ørred i krydsfinér. Det handler om havbrug. Bålet og opslagstavlen er den lokale, folkelige modstand mod de naturødelæggelser, som havbrug vil føre med sig.

Nina Ericsson, Rød+Grøn

I Aarhus står Maria Temponeras ved bålet med tæpper, varm kakao og flyers. Hun og de andre aktivister taler om, hvordan de skal få flere med, selv om der allerede kommer nye folk forbi hver søndag, når de tænder bålet. De er den aarhusianske gren af Aktion Den Korte Lunde, og de har tændt bål hver søndag hele sommeren. De har opbakning fra både lokale strandgæster, kajakpadlere og lystfiskere.

– Sagen er nemlig ikke kun et spørgsmål om ejerskabet til vores fælles hav. Forureningen af havmiljøet vil kunne mærkes af badegæster, fiskere, folk der går tur langs stranden og alle andre, der elsker og bruger havet og stranden, fortæller Maria.

Det handler om sund fornuft

I Gribskov er det en bred forsamling af folk, der står bag opslagstavlen med fisken. Men det hele startede i Enhedslisten, hvor Gribskov-afdelingen lavede en fælleserklæring mod havbrug.

Peter Otzen er tovholder for Gribskov Imod Havbrug, som nu også SF, Alternativet, lokallisten Nyt Gribskov, DF og en række foreninger har tilsluttet sig. Dansk Naturfredningsforening bidrager med faktuelle oplysninger om forureningen fra havbrug, som bliver sat op på opslagstavlen, der bliver rullet rundt i kommunen frem til kommunalvalget i november.

– Det her handler ikke om politik. Det handler om sund fornuft, siger Peter Otzen og uddyber:

– Vi lever af turisme og fiskeri her i kommunen. Og begge de erhverv er helt afhængige af et godt havmiljø.

Peter og de andre borgere fra alle kanter i Gribskov Kommune håber, at Venstre, Socialdemokraterne og Konservative vil ende med at støtte op om initiativet, så byrådet kan indgive en samlet protest til ministeriet. Det har et enigt byråd i Samsø kommune allerede gjort.

Få gang i lokale protester

Regeringen har med støtte fra Socialdemokraterne og DF vedtaget en lovændring, som gør det muligt at oprette de ekstremt forurenende havbrug – hvis blot man også klasker en muslingefarm op, så muslingerne kan suge noget af forureningen til sig som næring.

Ganske vist er loven vedtaget, men der er endnu ikke givet tilladelser til havbrug, og derfor er det helt relevant at protestere endnu.

Både Maria og Peter håber på, at protesterne kan forhindre, at der bliver givet tilladelser til havbrug, og de opfordrer alle til at starte protester op i deres egne kommuner. Maria har en let opskrift på, hvordan man kommer i gang med at blive en del af Den Korte Lunde:

– Hvis bålet er mindre end 1,2 m i diameter, behøver man ikke indhente tilladelse på langt de fleste strande. Inden første gang skal man lige ringe til brandmyndighederne for at sikre sig, at der ikke er særregler på netop den strand, I vil aktionere på, siger hun og fortsætter:

– Find ’Aktion Den Korte Lunde’ på Facebook. Der kan I downloade en flyer, registrere jeres aktion og få den på landkortet. Opreklamér endelig! F.eks. med opslag i Brugsen og en event på Facebook. Spørg lokale foreninger, om de vil være med. Det kan være en sejlklub, en vinterbaderklub eller hvem som helst, der har interesse i stranden og havet. Tænd bålet og læg et billede op. Så kommer der flere de næste gange, forklarer Maria.