Vi gør Syddjurs lidt vildere

“Der er masser af liv og kampgejst på den lokale venstrefløj i Syddjurs, og megen munterhed, kunne man sagtens tilføje”. Sådan skrev redaktøren i Adresseavisen Djursland, da han over en hel side fortalte om Enhedslisten Syddjurs fem års jubilæumsarrangement. Her stod den på syrisk brunch på den socialøkonomiske café Campus, som Enhedslisten også har været drivkraft bag at få etableret på Hovedgaden i Rønde.

Hasse Schneidermann, kontaktperson i Syddjurs

På en solfyldt lørdag i august og med 70 gæster indledte kommunens borgmester, Claus Vistoft fra Venstre, sin lykønskning med at undre sig over, at vi allerede afholdt jubilæum som fem-årige. Måske var det bare fordi, vi i Enhedslisten bare kan lide at feste, foreslog han.

Borgmesteren mente, at de gamle ismer er blevet overhalet af konsensussamfundet, hvor de fleste har det godt og de politiske uenigheder er minimale. Det var de næste indbudte talere ikke helt enige med ham i.

Enhedslisten i Syddjurs har indgået valgforbund med Socialdemokraterne og SF med det mål, at kommunen har en rød og grøn borgmester efter valget. Og både Ole Bollesen, S, og Kirstine Bille, SF, og især vort eget byrådsmedlem advarede imod at blive del af “det fælles kommunale parti” i byrådet.

Aktive græsrødder

Vores energi-, fødevare- og fiskeriordfører, Søren Egge Rasmussen ønskede os tillykke og høstede stor interesse og bifald for Enhedslistens vedvarende kamp mod etablering af forurenede havbrug ved Djurslands kyster.

Uden for byrådet er Enhedslisten Syddjurs blevet kendt som aktive græsrødder i den lokale fagbevægelse og foreninger. Jeppe Hansen fra “havbrugsgruppen” i den lokale afdeling af Danmarks Naturfredningsforening og Jesper Nielsen, formand for Kolindssunds Venner, ønskede således også tillykke. Formanden for LO Djursland, Torben Jakobsen, sluttede lykønskningerne af med håbet om en god valgkamp, hvor LO støtter valgforbundets ambitioner om et borgmesterskifte.

En videohilsen fra Pernille Skipper og Johanne Schmidt-Nielsen var med til at løfte stemningen – som kom helt i top, da venstrefløjens fremmeste sanger, Arne Würgler, gik på scenen og fik alle til at synge med på “Drøm om et sted”, “Sang om at samle kræfter” og andre smukke sange.

Vi er ikke alene

Til jubilæet havde vi lavet en lille pjece, der indeholdt program for dagen, sangtekster og de vigtigste valgtemaer. Pjecen understreger, at Syddjurs Kommune ikke kan drives som en privat virksomhed men skal være et godt sted at blive gammel, give børn en god start på livet og være frontløber i den grønne omstilling.

Vi præsenterede også vores syv byrådskandidater, og Cafe Campus’ kokke og spasmagere overrakte os en lækker fødselsdagskage, hvorpå de havde skrevet “Ensomhedslisten”. Og selv om det politiske arbejde af og til opleves ensomt, så viste det flotte fremmøde og den gode stemning til vores børnefødselsdag, at Enhedslisten i Syddjurs langt fra er alene og slet ikke ensomme!