Flotte ord er ikke nok

Da Folketinget åbnede den 6. oktober, sluttede Mette Frederiksen sin åbningstale af med at love, at vi skal skabe grønne arbejdspladser, at uligheden ikke må stige, og at vi fortsat skal investere i velfærden. Enhedslisten vil holde hende op på, at de løfter bliver til politisk handling.

Simon Halskov, Rød+Grøn

I både klimaforhandlingerne og finanslovsforhandlingerne har Enhedslistens repræsentanter et klart indtryk af, at regeringen vil bruge velfærden som undskyldning for at udskyde de store beslutninger om klimaet. Det indtryk ændredes ikke efter statsministerens åbningstale.

Spørger du Pernille Skipper, er der dog ingen modsætning mellem velfærd, lighed og klimahandling.

– Enhedslisten vil bruge finanslovsforhandlinger og klimaforhandling på at modsætte os den fortælling. Vi kan ikke leve med en finanslov, der øger uligheden eller sender den grønne regning til vores velfærd, og vi kan ikke leve med klimahandlingsplaner, der ikke når målene, understreger hun.

Hvor er forebyggelsen?
Statsministeren brugte også åbningstalen til at efterlyse flere og hårdere straffe til kriminelle. Den efterlysning kalder Pernille Skipper for letkøbt.

– Efter et forår og sommer, hvor racisme og diskrimination har været diskuteret ivrigt, så undrer det mig meget, at statsministeren bliver ved med at tale om straf og ikke har ét eneste bud på forebyggende tiltag. Særligt når forskningen og virkeligheden viser os, at det er her, der er reel effekt, påpeger hun.

Mere i løn til offentligt ansatte
Pernille Skipper glæder sig til gengæld over statsministerens markering af, at vi ikke må sende regningen for krisen til de lavest lønnede.

– Men hun burde følge de flotte ord – og takken for indsatsen til alle sosu’er, sygeplejersker og øvrige offentligt ansatte – op med handling. Vi skal have en lige- og lavtlønspulje til de offentlige overenskomstforhandlinger næste år, efterlyser Pernille Skipper.