DEBAT: Grøn brint findes ikke…

Det er unødvendigt og spild af god vedvarende energi at anvende brint til energiformål.

Af: Henning Lindberg, Silkeborgsafdelingen

Klima- og Energiordfører Søren Egge Rasmussen har haft et indlæg vedr. regeringens klimapolitik.

Søren slutter indlægget med:

”Men der arbejdes videre med produktion af brint, brintinfrastruktur, to store havvindmølleudbud, CO2-lagring,,,”

Og jeg er blevet opmærksom på, at Søren i andre sammenhænge snakker om ”Grøn brint”.

Jeg vil gerne her stille spørgsmålet: Findes der grøn brint?

Fremstilling af brint

Jeg tænker at begrebet er kommet fra den kendsgerning, at det er svært at lagre (el-)energi. Og i stedet for at stoppe møllerne, når der er overproduktion af energi, ja så kan man anvende den overskydende strøm til at producere brint, der kan lagres i f.eks tryktanke.

At fremstille brint er en overordentlig energikrævende proces. Jeg vil gætte på at mindst halvdelen af energien går tabt.

Står møllen på land kan noget af den tabte energi muligvis anvendes til opvarmningsformål. Dog stadig meget mere in-effektivt end hvis en varmepumpe klarede den opgave. Men det er jo anderledes mere vanskeligt hvis møllen står på havet.

Lagring af brint

Når så brinten er blevet produceret skal den transporteres til et lager. Det kunne være ved et center for forædling. Brinten kunne så her anvendes til at fremstille f.eks. nye brændstoffer ved tilførsel af grundstoffet kul, der jo sikkert med moderne teknologi vil kunne fremstilles ud fra et CO2-udledende kraftværk.

Det er den proces der kaldes Power-To-X.

Her skal så blot nævnes, at ingen kendte maskiner der anvender fossile, eller som her fosil-lignende brændstoffer, har en virkningsgrad på over 50%. Altså: I fald man anvender brinten til fremstilling af fossil-lignende brændsler vil (igen) mere en halvdelen af energien gå tabt.

Anvendelsen af brint

Men man kunne jo også anvende brinten til f.eks vejtransport. I en såkaldt brint-bil, der i sin opbygning er en el-bil magen til alle andre el-biler, blot tilføjet en brint-brændsels-celle. Her kunne brinten så omdannes til el-energi, som bilen kan køre på. Til erstatning for et (større) batteri som jo også kunne anvende overskuds-strøm fra vindmøllerne, og som bare var dobbelt så effektivt.

Energi-omsætning fra brint til strøm er nemlig rasende dyr. Kun ca. halvdelen af brintens energiindhold vil kunne anvendes af bilen.

Så hvordan brint kan opstilles som et grønt alternativ til en mere effektiv energi-udnyttelse er mig en gåde. Alternativ energi er en begrænset ressource. Så vi skal ikke kaste halvdelen eller mere af denne begrænsede ressource væk for at fremstille brint som ingen har behov for.

Jeg har hørt folk mene, at til de rigtig store maskiner behøves der brændstofmotorer. Det er forkert. Faktisk forholder det sig omvendt. De rigtig tunge og kraftfulde maskiner anvender strømmen direkte. Som f.eks et elektrisk tog, der forsynes med strømmen direkte via køreledninger.

Men indtil videre er det stadig lettere at anvende fossil energi til f.eks. flytrafik. Til gengæld er det så den transportform som også er den mest klimaskadelige.

For at få gang i den grønne omstilling er det nødvendigt at vi ændrer adfærd. Der findes ingen teknologiske genveje, og især ikke hvis man accepterer at smide langt over halvdelen af ressourcerne væk for at indføre en unødvendig mellemstation som brint er.