Ikke flere hemmelige møder med Novo

Når det ser ud som om Novo styrer Kalundborg kommunes prioriteter gennem jævnlige hemmelige møder med borgmesteren, er det på tide at finde modtræk. Ikke bare i Kalundborg, men i alle kommuner.

Af: Kenneth Haar, cand.mag i historie og sociologi, Corporate Europe Observatory (CEO)

I januar offentliggjorde Frihedsbrevet materiale om en række møder mellem Kalundborgs borgmester Martin Damm (V) og repræsentanter for byens største arbejdsplads, Novo. Et brev med mødeindkaldelse og dagsorden, skrevet af Novos kommunikationschef Stine Gry Roland, viste, at det ikke er småting, der diskuteres på disse ’strategimøder’: Arbejdskraft til industrien, en plan for folkeskolen, ny ’sundhedsprofil’ for byen, bosætning og job til ledsager, og meget mere.

Det er møder, som afholdes jævnligt. Ifølge Frihedsbrevet afholdt Novo og Kalundborgs borgmester hele ni møder i perioden marts 2022 til september 2023.  Et grelt eksempel på, hvor magtfuld en virksomhed kan blive, hvis den er stor nok.

Fladt på maven

Det er ikke svært at se, hvad der kan være sket: I en by, som er stærkt afhængig af de arbejdspladser, medicinalgiganten har valgt at lægge i Kalundborg, er det fristende for en borgmester at droppe formaliteterne og gå lige til biddet. Møder med virksomheden kan hjælpe ham til at sætte de rigtige projekter i søen på det rette tidspunkt, som kan bakke op om virksomhedens fortsatte trivsel. Problemet er selvfølgelig, at det helt kan underminere lokalpolitik og demokrati. Eksperter, som Frihedsbrevet har talt med, vurderer at det er Novo, som bestemmer, hvad der skal på dagsordenen, samt at ”kommunen på en eller anden måde udfører serviceopgaver for Novo.”

Den fremgangsmåde er fuld af faldgruber. Kommunale opgaver, som Novo ikke har interesse i, eller kun har specifikke interesser i – såsom offentlig transport i byen, hvor Novo mest er interesseret i en god infrastruktur omkring virksomheden selv – kan få andre prioriteter til at glide ned ad listen eller ud.

Systematisk åbenhed om møder

Sagen fra Kalundborg er måske i særklasse, men det er ikke usædvanligt, at en kommune ligger fladt ned for en stor, vigtig virksomhed. Aalborg Portland i Aalborg, Danfoss i Sønderborg, og Lego i Billund er andre eksempler på virksomheder, som har stor indflydelse lokalt. Derfor er der god grund til, at kommunerne finder redskaber frem, som kan forhindre skævvridning af beslutningsprocesserne og reelt underminere det kommunale demokrati.

Det første skridt må være at fjerne hemmelighedskræmmeriet. Enhver borgmester bør føre et offentligt tilgængeligt register over, hvem borgmesteren mødes med, og om hvad. Referater af de pågældende møder bør være let tilgængelige, hvis der anmodes om dem, eller eventuelt simpelthen direkte tilgængelige på kommunens hjemmeside.