Novo Nordisk får særbehandlig i Kalundborg Kommune

Kalundborg vil gerne være en kommune med stor åbenhed. Alligevel har kommunen holdt utallige lukkede møder med byen store virksomhed.

Af: Niels Erik Danielsen

I Budgetaftale blandt alle partierne i Kalundborg kommunalbestyrelse fra 2021 – 2024, blev der udfærdiget en hensigtserklæring: “Kalundborg Kommune er en åben kommune, hvor konstruktiv kritik er velkommen. Vi lærer af vores fejl og bruger erfaringerne til hele tiden at blive bedre.” Nu viser det sig, at Novo Nordisk har holdt stribevis af lukkede møder med topembedsmænd i Kalundborg kommune.  Det er kommunaldirektøren og teknikdirektøren og borgmester Martin Damm der er mødtes med ledende medarbejdere og direktør Michael Hallgren.

Professor i statskundskab Peter Munk Christiansen siger til Danmarks Radio at Kalundborg Kommune kunne med fordel lægge møderne åbent frem, så kommunalpolitikere og offentligheden kan se, hvad der foregår. ”I et tilfælde som dette, bør der være åbenhed om møderne og deres indhold i store træk. Også for at undgå mytedannelser,” siger professoren.

Kommunalforsker Roger Buch udtaler ”Vi lever i et retssamfund og her skal borgere behandles ens, og virksomheder skal behandles ens. Novo Nordisk kan ikke gives særbehandling, fordi de er en stor virksomhed eller fordi kommunen har en tæt kontakt med virksomheden.”

Det er helt almindelige kommunale emner, der er behandlet, uddannelse, bæredygtighed, infrastruktur, bæredygtighed om Symbiosen og infrastruktur. 6 gange er kvaliteten af folkeskolen behandlet. Også kulturen er der snakket om og sponsorat til en basket-bane i Munkesøen var også på dagsordenen. Men møderne er slet ikke udtryk for åbenhed, sagen emmer af særbehandling af en gigantisk virksomhed. Noget der burde høre fortiden til.