Kort nyt

Kickstart byggeriet af ungdomsboliger

Manglen på studieboliger er eksploderet i de seneste år. Fra 2006 til 2016 er der oprettet godt 70.000 nye studiepladser, mens der kun er opført 13.500 studieboliger. Enhedslisten vil vende udviklingen ved at bygge 10.000 ungdomsboliger på to år.

– Det er selvfølgelig et kæmpe problem for den studerende, der står og mangler et sted og bo, når hun skal til at starte på drømmestudiet, og det kan blive et problem, der gør det svært samtidig at fokusere på uddannelse. Men det er jo også et problem for os som samfund, hvis vores studerende ikke har ro til at koncentrere sig om studierne, understreger uddannelsesordfører Mai Villadsen.

Fattigdommen i tøjindustrien forværres

En rapport fra den britiske NGO, Labour Behind The Label, afslører, at stort set ingen tøjfabrikanter kan garantere, at en eneste af de arbejdere, der syr deres tøj, får hvad der svarer til en leveløn. Til trods for CSR-indsatser går udviklingen i den gale retning, understreger en ekspert. Tøjindustrien er designet til hele tiden at tjene flere penge – koste hvad det vil.

– Industrien og modebranchen lever ikke op til deres ansvar. De har ansvaret for, at arbejdsforholdene i alle led i værdikæden er bæredygtige. Løsningen er ikke nye fine ord, men handling. Alle arbejdere inden for tøjindustrien skal sikres anstændige lønforhold og sunde arbejdsforhold, siger Enhedslistens solidaritets- og udviklingsordfører Christian Juhl.

Aarhus skal igen være handicapvenlig

Enhedslisten foreslår til årets budgetforhandlinger i Aarhus, at der skal rettes op på 10 års nedskæringer og besparelser på handicapområdet. Engang var Aarhus Kommune i toppen med service for mennesker med handicap. Nu er den en af de mindst handicapvenlige kommuner, målt i udgifter til service pr. indbygger med handicap.

– Aarhus er i vækst og kraftig udvikling. På den baggrund er det beskæmmende, at byrådet i årevis har ladet mennesker med handicap betale en alt for stor del af de besparelser og nedskæringer, der er gennemført. Det kan vi simpelthen ikke være bekendt, så det skal vi have rettet op på, siger Keld Hvalsø, byrådsmedlem for Enhedslisten.